• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
SINAVDA HANGİ ÖĞRENCİLER DAHA BAŞARILI OLUR?
8 Temmuz 2019

Julias Axelrod, 1958 yılında COMT enzimini keşfettiğinde, 12 yıl sonra Nobel Ödülünü alacağından habersizdi.

Beyin stres ortamında birçok kimyasala ek olarak bir de dopamin kimyasalı salgılıyor. Stresle başa çıkmak için bu gereklidir.

Ama salgılanan bu dopamin uzun süre beyinde kalınca, düşünme ve karar verme sürecini olumsuz etkilemeye başlıyor.

Onun için beyinde fazla dopamini temizleyen mekanizmalar var.

İşte Julias bu mekanizmaların bir tanesinin COMT enzimi olduğunu ispatlıyor ve Nobel ödülü alıyor.

Ama sorun şu; bu enzim bazı insanlarda çok hızlı çalışıyor, bazı insanlarda yavaş.

Po Bronson ‘Top Dog’ kitabında COMT enzimi hızlı çalışanlara ‘Savaşçı’, yavaş çalışanlara da ‘Kaygılı’ diyor.

İşte bu da sınav başarısını derinden etkiliyor. Nasıl mı?

 

NORMAL HAYAT

Normal okul gününde derslerde stres az iken, beyin orta derece dopamin salgılıyor.

Ama savaşçılarda bu orta seviyedeki dopamin hemen temizleniyor ve beyinde  çok az dopamin kalıyor.  Onun için savaşçılar, heyecansız ve pasif oluyor.

 

Kaygılılardaki hemen temizlenmediği için, onlarda yeterli derecede dopamin oluyor. Onlar daha uyarılmış ve aktif oluyor.

Yani stressiz ortamlarda kaygılılar avantajlıdır, savaşçılar değil.

(Tabii öğretmen sınıftaki tansiyonu ayarlayarak her iki grubu da harekete geçirebilir)

 

SINAV ORTAMI

Ama stresli sınav ortamında işler değişiyor.

Stres artınca, dopamin oranı da artıyor. Kaygılıların COMT enzimleri yavaş çalıştığı için fazla dopamin hemen sistemden temizlenemiyor.

Fazla dopamin de düşünme ve muhakeme sürecini sekteye uğratıyor.

Bu sefer savaşçılar fazla dopamini hemen temizlediği için avantajlı konuma geçiyor. Beyinde sadece yeterli derecede dopamin kalıyor. Yani stresi çok iyi yönetiyor.

Sınav ortamında da savaşçılar daha avantajlı oluyor.

 

STRES ORTAMINDA BAŞARI

Bu mekanizmadan dolayı bazı insanlar stres ortamında daha başarılı oluyor.

Hatta bazı savaşçılar işlerini son dakikaya bırakarak, kendi streslerini yaratıyor ki yeteri kadar uyarılsınlar.

Çünkü son dakika gelmeden onları harekete geçirecek gerekli stres ve dolayısıyla dopamin salgılanmamış oluyor.

 

ARAŞTIRMA

Peki bu mantık gerçekten doğru mu?

Bunun yanıtı da sınav sistemi bize benzeyen Tayvan’dan geliyor.

 

Tayvanlı araştırmacılar 800 tane çocuğun COMT enzimlerini ölçüyor. Hem normal ders başarılarını, hem de sınav başarılarını karşılaştırıyor.

Görüyorlar ki savaşçılar sınav ortamında %8 birimlik bir avantaj sağlıyor.

Bu %8 o kadar yüksek bir oran ki dereceye girecek bir çocuk, son tercihine girebilir.

 

KAYGILILAR GERÇEK HAYATTA BAŞARISIZ MI?

O zaman kaygılılar sınav ortamında her zaman dezavantajlı mı?

Gerçek hayatta ve iş dünyasında oldukça stresli durumlar var. Bu kişiler başarısız mı olacak?

Yeteri kadar stresli ortama girip, deneyim kazanmışlarsa, hayır.

Örneğin, usta bir kaygılı, acemi bir savaşçıdan stresi yönetmek açısından daha başarılı olabilir.

İşte bu hafta sonu yapılacak olan YGS sınavında stres çok yüksek olacağı için savaşçılar daha avantajlı olacak.

Ama kaygılılar da sınavın önemini kafalarında azaltarak ve dolayısıyla daha az stres hissederek, avantajlı duruma geçebilir.

Hem savaşçılara hem de kaygılılara sınavda başarılar dilerim.

 

21 Mart 2013

avantajbaşarıdezavantajdopaminkaygıolumlamasınavstresygs
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Eğitim sistemi nasıl olmalı?
13 Ağustos 2019
Sınavda aklınıza ilk gelen yanıt doğru mudur?
13 Ağustos 2019
Karne notları ne anlama gelir?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.