• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Rekabet neden zararlıdır?
5 Ağustos 2019

Birçok okulda ders gözlemi yapıyorum ve derslerde sürekli yarışmalar görüyorum.

Yarışmalar ve rekabet gerçekten yararlı mı?

 

AKIŞ ALANI

Chicago Üniversitesinden Prof. Mihaly Csikszentmihalyi bir iş yaparken, o işten son derece keyif alan insanları araştırıyor.

Görüyor ki işin “zorluğu”, “becerinin” bir ya da iki birim üstünde olursa, o kişi işten o kadar keyif alıyor. Çünkü bu durumda zorluk derecesi ulaşılabilir oluyor ve kişi kendini geliştiriyor.

Çocuklar zaten bu yüzden bilgisayar oyunu oynamıyor mu? Sürekli seviye atlıyor ve atladıkça da oyundan keyif alıyor.

Csikszentmihalyi buna “akış alanı” diyor.

Ama işin zorluğu, becerisinin çok üstünde olursa, kişi “Ben ne yaparsam yapayım başaramam.” diyor ve o işle uğraşmayı bırakıyor.

İşin zorluğu becerinin çok altında olursa, kişi sıkılıyor ve yine o işi bırakıyor.

 

OKULLARDAKİ DURUM

Peki, okullarda çocuklar akış alanına girebiliyor mu?

Çok az. Okullarda öğretmen dersi “ortalamaya” göre işliyor.

Başarılı öğrenciler sıkılıyor, zayıf öğrenciler de öğrenilmiş çaresizlik yaşayıp okulu bırakıyor. Sadece küçük bir azınlık akış alanına girebiliyor.

(Aslında okullar beceri odaklı değil, bilgi odaklı olduğu için akış alanından bahsetmek zor. O ayrı bir sorun.)

 

REKABET ORTAMI

Yarışma söz konusu olduğunda durum daha da kötüleşiyor.

Sınıfta rekabet ortamı varsa, kazananlar hep aynı öğrenciler olduğu için, seviyeyi onlar belirliyor.

Alt seviye zaten bırakmış oluyor. Seviye yüksekte belirlenince orta seviyedeki çocuklar da “öğrenilmiş çaresizlik” yaşamaya başlıyor.

Bu durumda öğrencilerin neredeyse %90’i akış alanı dışına itiliyor ve çalışmayı bırakıyor.

Peki, bu rekabet ortamı kazananlara yarıyor mu?

 

REKABET KİME YARAR?

Gerçek yaşamda rekabet ortamında en iyiler daha çok üretebilir. (Gerçek yaşamdaki rekabeti başka yazıda yazacağım.)

Ama bunun o kişi için bir bedeli var.

Rekabet ortamında kazanan çocuk, başarı ile kabul gördüğünü düşünüyor.

Koşullu kabule bağlı bir yaşamı oluyor ve özünde değersizlik duygusu geliştirmeye başlıyor.

Onun için sürekli yerini koruma derdine düşüyor. Stresli ve kaygılı bir yaşam sürüyor.

Rekabetin, başarılı çocuklara bir zararı daha vardır.

 

REKABET ÇALIŞMAYI ÖLDÜRÜR

Bir anne çocuğunun çalışmadığından şikayet etti. Çocuk demiş ki “Anne zaten çalışmadan birinci oluyorum. Neden çalışayım?”

Rekabet ortamında büyüyen çocuğun başarı algısı başkalarını geçmek olduğu için, diğerlerini geçince çalışmayı bırakıyor.

Oysa çocuk başkalarından daha iyi olmak için değil, kendi yapabileceğinin en iyisini yapmak için çalışmalı.

O çocuğun referans noktası kendisi olsaydı, diğer insanların seviyesi ile ilgilenmez, sürekli kendini geliştirirdi.

Kısacası rekabet, seviyesi yüksek olan için de düşük olan için de zararlıdır.

 

REKABET YERİNE NE YAPILMALI?

“Rekabetçi” kişiler diğerlerini geçtiğinde; “gelişim odaklı” kişiler kendilerini aştığında mutlu olur.

Başkasını geçmek “dış referanslı”, kendini aşmak “iç referanslı” olmaktır. Bu durumda çocuğun başarısı da huzuru da kendisine bağlıdır. Ne özgür bir yaşam!

O zaman öğretmenler sınıflarda her çocuğun seviyesini belirleyip ona göre etkinlik yapar ve ödev verirse, o zaman her çocuk akış alanına girer ve kendi seviyesine göre gelişim gösterir.

Bu durumda sadece azınlık bir grup değil, her öğrenci hem başarılı hem mutlu olur.

 

30 Nisan 2015

çocuköğrenciokulrekabetyarış
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ocak 2021
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.