• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Para kavramı çocuklara nasıl öğretilmeli?
5 Ağustos 2019

FODER (Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği) Başkanı Özlem Denizmen, Türkiye’de finansal okuryazarlığın öncüsü.

Kitapları, TV programları ve projeleriyle çocuklara ve yetişkinlere finansal okuryazarlığı öğretiyor.

Örneğin, Doğuş sponsorluğunda MEB işbirliğiyle 3 Kumbara Projesi dahilinde 220.000 öğrenciye ulaştı. Bu bir rekor.

Paraya dair birçok hatayı ondan öğrendim. Nedir bu hatalar?

 

ÇOCUĞA PARA VERMEK

Çocuk evdeki herhangi bir işi yaptığında (çöpü çıkarmak gibi) ona para verilince, çocuğa “Senin evde sorumluluğun yok.” mesajı veriliyor.

Halbuki çocuk da ailenin bir parçası. Onun da evde sorumlulukları var. Zaten çocuğun sorumluluğu olan bir şey için ona para vermek sağlıksız.

Çocuk yaptığı iş karşılığında para almaya alışırsa, para almadığı zaman kişisel sorumluluklarını yerine getirmiyor. Peki, çocuğa parayı ne karşılığında vermek lazım?

 

HARÇLIK

İlk olarak, çocuğa miktarı ne olursa olsun düzenli bir harçlık verilmeli. Bu harçlık da mümkünse haftalık olmalı.

Haftalık harçlık, çocuğa plan yapmayı ve sorumluluğu öğretiyor.

Peki, hepsini hemen harcarsa? O zaman bedelini ödemeli. Bir dahaki haftaya kadar başka harçlık almamalı.

 

GİRİŞİMCİLİK

Harçlık dışında para verilmeli mi?

Çocuk evde sorumluluğu dışında bir problem bulup onu çözerse, o emek karşılığı para verilebilir. Bu çocuğa girişimciliği öğretecektir.

Okullar çocuklara problem bulmayı değil, verilen problemi çözmeyi öğretir. Ama asıl önemli olan verilen problemi çözmek değil, problem bulmak ve ona çözüm üretmektir.

Girişimcilerin yaptığı da bu değil midir?

Örneğin, çocuk babasına yardım ederse para almamalıdır ama sorumluluk alanı dışında problem bulup, çözüm üretirse alabilir.

Evde güneşten yaprakları yanan çiçekler için çözüm üretirse bu çocuk para alabilir. Bu para da bir amaç için kullanılmalıdır.

 

PARANIN AZLIĞI

Özlem Hanım’a en çok sorulan soru şu: “Para yok ki nasıl yöneteceğiz?”

Aslında parayı yönetmenin paranın büyüklüğü ile ilgisi yok. Herkesin az ya da çok parası var. En fakir bölgelerde bile çocuklar günlük 1 TL ya da 2 TL harçlık alıyor.

Mersin’de bir çocuk her gün 50 kuruş biriktirip kendisine bir gömlek almış. Bunu da gururla anlatıyor.

Harçlığı az da olsa çocuk birikim yapabilir. Bir kız çocuğu geçen gün annesinden saat istemiş.

Anne gidip hemen kızına bir saat almaktansa “15 TL biriktir, üstünü ben tamamlayacağım.” demiş. 30 TL’ye saat almışlar. Çocuk o saate gururla kullanıyor.

Çocuk, az da olsa mutlaka kendisi biriktirsin. Bu şekilde çocuk hedef koymayı, oto kontrolü, para biriktirmeyi ve hayatı yönetmeyi öğrenecektir.

 

PARANIN ÇOKLUĞU

Çok parası olmayan aileler çocuk bir şey isteyince bazen “Paramız yok.” diyor.
Parası olan aileler de bazen çocukları ne isterse alıyor.

Her ikisi de yanlış. Birincisinde, çocukta eksiklik duygusu oluşuyor. Diğerinde de çocuk sorumluluk almayı öğrenemiyor.

Asıl yapılması gereken “Planımızda ya da hedefimizde yok.” demek. Bu durumda çocuk istek ile ihtiyaç arasındaki farkı anlıyor.

 

PAYLAŞIM

Para ihtiyaçları karşılamak için bir araç. Ama aynı zamanda paylaşım için de kullanılmalı. 3 Kumbara Projesi’nde; bir kumbara harcamayı, bir kumbara biriktirmeyi ve bir tanesi de paylaşımı temsil ediyor.

Çocuklar paylaşmayı da öğrenmeli. 3 Kumbara sayesinde birçok okul ve öğrenci, ihtiyacı olanlara yardımcı oluyor.

 

PARA

Kısacası, para elimizin kiri değildir. Paranın insanı yönetmesi, parayla kabul görmek ya da paranın esiri olmak sağlıksız; parayı anlamlı hedefler için yönetmek sağlıklıdır.

Aileler çocuklara biriktirmeyi, hedef koymayı, paylaşmayı, plan yapmayı, istek ile ihtiyaç arasındaki farkı para aracılığı ile öğrettiğinde, çocuklar hem paralarını hem de hayatlarını yönetmeyi öğrenmiş olacak.

NOT: Çocuklarınızı finansal okuryazarlıkla ilgili bilinçlendirmek için http://3kumbara.org adresini ziyaret ediniz.

 

7 Mayıs 2015

çocukgirişimcilikharçlıkkontrolparayönetim
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ocak 2021
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Oyun çocukları nasıl etkiler?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.