• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Okullar sorunlu çocuk nasıl yetiştiriyor?
5 Ağustos 2019

İnsanların yaşamdaki en öncelikli sorunları, her zaman sosyal (ilişki) sorunlar oluyor.

Daha önceki bir yazımda; “Okullar, çocuklara sorun çözmeyi öğretmediği gibi sorunlu çocuk yaratıyor.” demiştim.

 

(O yazıyı bu linkten okuyabilirsiniz. http://sosyal.hurriyet.com.tr/yazar/ozgur-bolat_313/cocuklar-soru-degil-sorun-cozmeli_28492349)

Değerli bir dostum sordu: Okullar tam olarak nasıl sorunlu çocuk yaratıyor?

 

YARGILANMAK

California Üniversitesi’nden Prof. Sally Dickerson insanda en fazla stres yaratan faktörleri araştırıyor. (Stresi bedendeki kortizol seviyesini ölçerek belirliyor.)

Birinci sırada ne çıkıyor biliyor musunuz?

Yargılanmak. Dickerson buna “sosyal değerlendirme tehdidi” diyor.

Sizce çocuklar okullarda ne kadar yargılanıyor? Oldukça. O zaman okullar, çocuklar için tam bir stres alanı.

Süleyman Demirel Üniversitesi’nden Dr. Ömer Antalyalı ile yaptığım bir araştırmada çocuklara “Neden ödev yapıyorsunuz?” sorusunu sorduk.

Birinci sırada “Öğretmen kızdığı için.” yanıtını aldık.

Çocuklar okulda sıkça yargılanıyor. Yargılanan çocuk da stres içinde “Bende bir sorun var.” duygusuyla yetişiyor.

Yani, okul çocukları sürekli yargılayarak onlarda sorun yaratıyor.

 

HATA YAPMAK

İngilizce dersindeyim. Çocuklar konuşmaktan çekiniyor.

Aynı şekilde matematik dersinde soruya yanıt vermiyor. Neden? Çünkü hata yapmaktan korkuyor.

Hata yapmaktan korkan çocuk daha sonra sosyal ortamlara da giremiyor. Hata yaparsa rezil olacağını düşünüyor. Kendini güvende hissetmiyor.

Okullarda hatalar öğrenme anı olarak görülmüyor.
(Japonya’da tahtaya hata yapan çocuk çıkar ve tüm sınıf hatayı analiz eder. Bizde hatalar sevilmez ve gizlenir.)

Hata yapmaktan korkan çocuk “sosyal uyum” sorunu yaşıyor.

Yani, okul hata yapmayı ve hatadan öğrenmeyi engelleyerek, çocuklarda sorun yaratıyor.

 

GÜÇ ve DEĞER

Cambridge Üniversitesi’nden Prof. Simon Baron-Cohen testosteron ile empati arasındaki ilişkiye bakıyor.

Testosteron arttıkça, empati azalıyor. Güç de testosteronu arttıran bir mekanizma.

Bir kişi ne kadar güçlü olursa, diğer insanlarla empati kurması o kadar zorlaşıyor.

Doğal olarak bir öğretmenin dersteki amacı ne kadar otorite kurmak olursa, o kadar güç kazanıyor. Güç kazandıkça da çocuğu anlaması ve onla sağlıklı iletişim kurması zorlaşıyor.

Çocuk anlaşılması gereken değil, kontrol edilmesi gereken bireyler olarak görülüyor.

Bu da çocuklarda değersizlik duygusu yaratıyor.

Yani, okul çocuklarda değersizlik duygusu yaratarak, onlarda sorun yaratıyor.

 

GÜÇSÜZLÜK

Sınıfta özerkliği az olan ve kontrol altında tutulan bir öğrenci aynı zamanda güçsüz hissediyor.

California Üniversitesinden Dr. Pamela Smith bir araştırmada deneklere kendilerini güçlü ya da güçsüz hissettiriyor. Daha sonra onlara bilişsel beceriyi kullanmayı gerektiren testler veriyor.

Kendilerini güçsüz hissedenler testte birçok hata yapıyor. Neden?

Güçsüz hisseden insan enerjisini ortamdaki tehlikeleri algılamak ve analiz etmek için kullanıyor. Ama güçlü hisseden enerjisini yaptığı işe harcıyor.

Sizce okullarda çocuklar güçlü mü hissediyor, güçsüz mü?

Genellikle güçsüz. Güçsüzlük duygusu da hem öğrenme sorunu yaratıyor hem de kaygı. Kaygı da (sağlıklı) ilişki kurmayı engelliyor.

Yani, okul çocukları güçsüz hissettirerek onlarda sorun yaratıyor.

 

KONTROL MEKANİZMALARI

Aslında bu liste daha da uzar. Ödül, övgü, rekabet, yarışmalar, not sistemi, sınavlar veya ceza hepsi çocuklarda sorun yaratıyor.

Okullar çocukların en önemli yaşam alanı.

Okul çocukları geleceğe hazırlayamadığı gibi, bu yaşam alanındaki mekanizmalar çocukta benlik ve ilişki sorunu yaratıyor.

Kısacası, okul ruh sağlığı düzgün çocukları (aileden bozuk gelmediyse), sorunlu bireyler haline dönüştürüyor ve topluma salıveriyor.

Okulların yapısı değişmediği sürece, bu böyle devam edecek.

 

16 Nisan 2015

çocukkontrolödevokulstrestestosteron
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ocak 2021
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.