• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Ödevler gerçekten gerekli mi?
7 Ağustos 2019

Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı açıkladı:

“Ödev fazlalığının farkındayız. Bir düzenlemeye gideceğiz.”

Öğrencilerin ve ailelerin çoğu da bundan şikayetçi.

MEB’in, okulların ve öğretmenlerin bu konuyu mutlaka çözmesi gerekir. Ama nasıl?

 

ÖDEVE HARCANAN ZAMAN

Türkiye’de ödeve harcanan zaman PISA verilerine göre dünya ortalamasının altında; TIMSS verilerine göre, dünya’da beşinci sırada. Ancak bu önemli değil.

Önemli olan şu: ödev gerçekten işe yarıyor mu?

Aşağıda PISA raporundan aldığım bir tablo var. Görüldüğü üzere, Türkiye’de ödeve harcanan zaman ile öğrenme arasındaki ilişki negatif.

Yanlış okumadınız. İlişki negatif.

Yani, ödev yapan çocuk daha az öğreniyor.

Bu konuda Türkiye, dünya sıralamasında ikinci (Raporu orjinal dili İngilizce’de yayımlıyorum).

 

TIMSS RAPORU

Bu sonuç yanlış olabilir mi diye TIMSS raporuna baktım. Aşağıdaki tabloda da görüldüğü üzere, matematik alanında da sonuç aynı.

Ödeve daha çok zaman harcayan çocukların, puanları daha düşük. 3 saatten fazla ödev yapanların puanı ortalamada 440; 3 saatten az ödev yapanların puanı  ortalamada 459.

 

FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖDEV

Daha da vahim bir tablo var.  Sarı noktalar sosyo-ekonomik duruma üst seviyede olan, kırmızı noktalar alt seviyede olan öğrencileri gösteriyor.

 

Görüldüğü üzere, eğitimde çok iyi olan ülkelerde, üst grup ödeve daha çok zaman harcarken; bizde iki grup ödeve aynı zamanı harcıyor.

Neden?

Çünkü o ülkelerde, farklılaştırılmış ödev veriliyor. Bilişsel becerisi yüksek çocuğa daha zorlayıcı, araştırma ödevleri veriliyor.  Ama bizde her çocuğa aynı seviyede aynı tür ödev veriliyor.

Seviyesi yüksek olanlar sıkılıyor, düşük olanlar dersten soğuyor.

 

ÖDEV ve ÖĞRENME

Peki, bizde ödevle öğrenme arasındaki ilişki neden negatif?

Çünkü ödevler öğrenmeyi sağlamıyor.

Bizde öğrenme değil, tekrar ödevleri veriliyor.

Ödevler keşfetmeyi değil, tam tersi, ezberi ve al-yapıştırı sağlıyor. Çocuklar sıkılıyor.

 

ÖĞRETMENİN NİYETİ

 Dahası çoğu zaman ödevler çocuğun öğrenmesi için verilmiyor. Bunu nereden biliyoruz?

Çünkü ödevlere geri bildirim verilmiyor. Sadece kontrol ediliyor. Aynı ödeve tekrar dönülmüyor. Bu, bir müzisyenin bir parçayı sadece bir kere denemesine benzer.

Halbuki bir sanatçı parçaya çalışır, onu çalar, geri bildirim alır, tekrar çalışır. Bizde ödevler bu mantıkla verilmiyor. Ödevler de beceri odaklı olup, aynı mantıkla verilmelidir.

 

ÖDEV KONTROLÜ

Zaten çoğu ödev kontrol bile edilmiyor. Öğrenme amaçlı verilseydi, mutlaka kontrol edilir ve geri bildirim verilirdi.

Peki öyleyse, neden ödev veriliyor? Çocuğu ev ortamında da kontrol etmek için.

Çoğu öğretmen diyor ki, “Çocuklara ödev vermezsen evde çalışmazlar.” Doğru, çoğu çocuk çalışmaz.

Ancak çocuğu çalıştırmanın yöntemi, ödev gibi kontrol araçlarını kullanmak değil; iç motivasyonu ve merakı arttırmaktır.

Kısacası, bizdeki ödevler araştırma ve keşfetme ödevi olmadığı için öğrenmeyi sağlamıyor. Tam tersi çocukları öğrenmeden soğutuyor. Bundan dolayı ilişki negatif çıkıyor.

Zaten veriler de bunu destekliyor.

Onun için en kısa zamanda iç motivasyona ve meraka dayalı bir eğitim sistemi benimsenmeli.

Zaten bu durumda çocuğa ödev verilmese de çocuk evde öğrenmek için çalışmalar yapar. Kendini tutamaz.

 

7 Ocak 2016

çocukgelişimödevöğrenciöğretmenzorlanma
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ocak 2021
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Oyun çocukları nasıl etkiler?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.