• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
NEDEN EĞİTİM SİSTEMİ ASLA DÜZELMEZ?
11 Temmuz 2019

1835 yılında Belçikalı istatistikçi Adolphe Quetelet insanları farklı özelliklerine göre sıraladığında ilginç bir şey keşfediyor.

İnsanları hangi özelliğine göre sıralarsa sıralasın (boy, yaş gibi), aşağıdaki şekilde olduğu gibi ortaya her zaman normal ya da ona yakın bir dağılım (çan eğrisi) çıkıyor. (Kaynak: www.biltek.tubitak.gov.tr)

Örneğin, dünyadaki tüm insanları boylarına göre sıralarsak, insanların %0.13’ü 2.20’nin üzerinde. Ortalama boy 1.67 ile 1.77 arası değişiyor. Yani insanların yaklaşık % 68.26’sı ortalama boya sahip. (Ülke farkları var tabii ki.)

Bunun eğitimle ne ilgisi var? Çok. Nasıl mı?

 

KİMLER BASKETBOLCU OLUR?

Dünya boy ortalamasına bakıldığında, boyu 2.20’nin üzerinde olan insanların %17’si NBA’ de oynuyor. Büyük bir oran. Neden?

Çünkü uzun boy, basketbolda büyük bir avantaj sağlıyor.

Peki, ortalama boya sahip oyuncu yok mu? Var.

Ama onların ya zıplama becerileri çok gelişmiş ya da kol boyları uzun.

Yani, zıplama becerisine veya kol boyuna göre bir sıralama yapsak, onlar çan eğrisinin en sağında. Yani, %0.13’lük kısımda.

 

EĞİTİMDE DURUM NE?

Basketbol için uzun boy, zıplama becerisi veya kol boyu avantajlı ise, eğitim için acaba ne avantajlıdır?

Eğitim için en avantajlı beceri “bilişsel beceri”. Nasıl uzun boy basketbol için avantajlı ise, bilişsel beceri de okul için avantajlı.

(Aslında bilişsel beceri ile IQ’ yü eş tutmuyorum ama başka ölçme yöntemi olmadığı için şimdilik kabaca bilişsel beceriye IQ diyebiliriz.)

Okul ile IQ arasındaki korelasyon %40. (Bu arada IQ ile hayat başarısı arasındaki korelasyon %10 civarı.)

O zaman tüm çocukları IQ’ lerine göre sıralarsak, bazıları yüksek bazıları düşük IQ’ lü olacak. Ortalamanın üzerinde olanlar da okulda otomatikman avantajlı duruma geçecek.

 

DÜŞÜK BİLİŞSEL BECERİ

Düşük bilişsel beceriye sahip çocuk da otomatikman dezavantajlı duruma düşecek.

(Tabii ki nasıl kol uzunluğu ya da zıplama becerisi, kısa boyun dezavantajını kapatıyorsa; azim, okul kalitesi, ailedeki öğrenme ortamı bilişsel becerinin eksiğini kapatabilir ama temelde bu çocuklar daha dezavantajlı konumda olacak.)

Nasıl kısa bir oyuncunun basketbol sahasında olmaması gerekirse, bilişsel becerisi çok düşük bir çocuk da okulda olmamalı. (Şaşırmayın, yazının sonunu bekleyin lütfen.)

Ama bu çocuklar okulda olduğu için, öğrenme zorluğu yaşıyor.

Dahası bu çocuklara okul zarar verecektir. Çünkü onlar bu sistemde başarısız olacak ve dolayısıyla başarısız/tembel olarak etiketlenecek. Bu da tüm hayatını etkileyecek.

 

NE YAPILMALI?

Peki, bu bilişsel becerisi düşük çocuklara ne olacak? Eğitim almayacak mı?

Her insan, mutlaka ama mutlaka bir ya da birkaç özelliğiyle çan eğrisinin en sağındadır. Çok gelişmiş becerileri vardır.

Örneğin, olimpiyat yarışmalarına sadece 18 ay hazırlanarak altın madalya kazanan Donald Thomas, doğuştan uzun tendonlara sahip. Uzun tendon, kangurularda olduğu gibi, atlama için büyük avantaj.

Thomas olimpiyat şampiyonu oluyor çünkü tendon boyu açısından insanlar sıralansa, Thomas çan eğrisinin en sağında.

 

FARKLI BİR OKUL MÜMKÜN!

Bilişsel becerisi düşük olan bir çocuğun sanat ya da müzik yeteneği çok gelişmiş olabilir.

Derste hiç konuşmayan ama beden eğitimi dersinde yıldızlaşan çocukları düşünün.

Bu çocuk dört yıl sadece temel eğitim alır (okuma, yazma ve aritmetik) ve ondan sonra hangi özellikleri açısından çan eğrisinin en sağındaysa orada uzmanlaşır.

 

TÜM BECERİLERE DAYALI BİR OKUL

Kısacası, eğitimde sadece bilişsel beceriyi ön planda tutarsak, çocukların neredeyse yarısı başarısız olacaktır. Bu şekilde eğitimi asla düzeltemeyiz.

Ama her çocuğun güçlü yanına göre eğitim verirsek, o zaman tüm insanlar kapasitesinin en üstüne ulaşır. Bu şekilde başarı duygusunu yaşar ve anlamlı bir hayat sürer.

Anlamlı hayat kadar da değerli başka bir şey yoktur.

(Bu arada müzik, spor ve resim gibi dersler sınav sisteminin dışında tutulduğu için bu dersler okulda önemsizleşmektedir. Bu da Türkiye’nin kendi eğitimi sistemini kendi eliyle bitirdiğinin en büyük göstergesidir. )

 

10 Ekim 2013

bilişseldeğişimdüzeneğitimöğrencirevize
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Üniversite tercihlerinde nelere dikkat etmelisiniz?
13 Ağustos 2019
Öğrenci motivasyonu nasıl arttırılır?
13 Ağustos 2019
Finlandiya’dan eğitim adına ne öğrenebiliriz?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.