• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Hangi başarı daha sağlıklıdır?
19 Temmuz 2019

Bülent ve Taylan.

Her ikisi de başarılı ve çok çalışkan birer öğrenci.

Her sınavdan önce saatlerce çalışıyorlar. Matematik sınavından ikisi de 100 alıyor. İkisi de çok mutlu.

Hangisinin başarısı daha sağlıklı? Sadece mutluluklarına bakarak anlayamıyoruz.

 

BAŞARISIZLIK DURUMU

Ne zaman anlıyoruz? Başarısız oldukları durumlara bakarak.

İkinci matematik sınavında ikisi de 40 alıyor. Ama bu durumda Taylan üzüntü duyarken, Bülent utanç hissediyor.

Neden ikisinde farklı duygular oluşuyor? Bülent neden utanmış hissediyor?

 

BAŞARI MOTİVASYONU

1950’lerde Michigan Üniversitesi profesörlerinden John Atkinson, oldukça başarılı öğrencilerin testlere farklı tepkiler verdiğini fark ediyor.

Başarılı öğrencilerin bazıları sınavdan önce stres olurken, bazıları olmuyor.

Bunu anlamak için bu başarılı öğrencilerle görüşmeler yapıyor. Görüyor ki bazı “başarılı” öğrenciler ‘başarmak’ için değil, ‘başarısızlıktan’ kaçmak için çalışıyor.

 

BAŞARI BİR AMAÇ MIDIR?

Bu öğrenciler başarılarıyla kabul gördüklerini düşündüğü için, “Ne pahasına olursa olsun başarısız olmamalıyım.” diyor. Çünkü başarısız olunca, utanç veya aşağılanmış hissediyor. Başarıdan sonra hissettikleri duygu ise ‘rahatlama’ duygusu.

İşte sınavdan önce stres yaşayan öğrenciler bu öğrenciler.

Bu öğrenciler ‘mükemmeliyetçi’ öğrenciler. İş hayatına atılınca da iş kolik oluyor. Bu öğrenciler için başarı bir ‘amaç’.

Başarısız olunca, bu öğrencilerin kafasında şu sorular oluşuyor: Acaba rezil oldum mu? Acaba beni beceriksiz zannediyorlar mı? Acaba ailemi hayal kırıklığına uğrattım mı?

En temel soru da şu: Acaba insanlar beni böyle kabul edecek mi?

 

SAĞLIKLI BAŞARI

Sınavdan önce stres yaşamayan, daha doğrusu gereğinden fazla stres yaşamayan öğrenciler kabullerini başarıya bağlamayan öğrenciler.

Onlar başarı istiyor ama bunun altında yatan neden başarısızlıktan kaçmak değil, yapabildiklerinin en iyisini yapmak. Onlar ‘mükemmeliyetçi’ değil, ‘mükemmelliğe’ ulaşmak isteyen öğrenciler.

Başardıklarında hissettikleri duygu ‘rahatlama’ duygusu değil, ‘gurur’. Başarısız olurlarsa, ‘utanç’ duymazlar, sadece ‘üzüntü’ ya da ‘suçluluk’ hissederler.

Başarısız olurlarsa, bu öğrencilerin kafasında oluşan soru şu; Bir dahaki sefere nasıl iyi yapabilirim?

Bu öğrenciler için başarı bir amaç değil, ‘sonuç’.

Peki, başarıya karşı bu iki farklı tutum nasıl oluşuyor?

 

AİLENİN TUTUMU

Anne ve babanın başarıya veya başarısızlığa verdiği tepkilerle.

Sürekli çocuğunun başarısıyla ilgilenen aile çocuğunda ‘mükemmeliyetçilik’ duygusu yaratıyor.

Bu aileler çocuğunun başarısını herkese ilan ediyor ya da başarısızlık durumunda çocuğuna olumsuz tepki (kızma, bağırma, azarlama, aşağılama, ters bakışlar, küsme gibi) veriyor. Başarısızlığı kabul etmiyor.

Ama sağlıklı başarıyı özendiren aile, çocuğunun ne kadar geliştiğine bakıyor. Çocuğunu başkalarıyla veya belirli standartlarla değil, kendisiyle karşılaştırıyor.
Başarısızlık durumunda, olumsuz tepkilerden ziyade, çocukla durumu analiz ediyor. Başarısızlık kaçınılması gereken bir durum değil, ders çıkartılacak bir durumdur mesajı veriyor.

 

SONUÇ

Amaç mükemmelliyetçilik değil, mükemmellik olmalı.
Başarı amaç değil, sonuç olmalı.
Başarısızlık utanç değil, üzüntü yaratmalı.
Başarısızlık öğrenme anı olmalı.
Başarı, rahatlama duygusu değil, gurur oluşturmalı.

Sadece bu anlayışla aileler çocuklarda sağlıklı başarı duygusu yaratabilir.

 

23 Ocak 2014

ailebaşarıkaygıkorkuutançüzüntü
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Öğrenci motivasyonu nasıl arttırılır?
13 Ağustos 2019
Aileler neden çocuğuna müdahale etmemeli?
13 Ağustos 2019
Neden çocuklara başarısız olma hakkı verilmeli?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.