• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
GEZİ PARKI ile EĞİTİMİN KODLARI DEĞİŞİYOR MU?
10 Temmuz 2019

Türkiye, Dünyanın en büyük 13. ekonomisine sahip. Ama ekonomik gelişime yapılan aşırı vurgu eğitim açısından bazı sakıncalar doğurmaktadır. Nedir bu sakıncalar? Gezi Parkı eylemlerinin bu sakıncalar ile ilgisi var mıdır?

EĞİTİM ÇIKTILARI

Ekonomik gelişimin birinci öncelik olması yüzünden, eğitim çıktıları da ekonomik ölçütler ile değerlendirilmektedir.

İş bulma, iş verene göre beceri kazanma, istihdam, verimlilik veya  girişimcilik gibi kavramlar ön plana çıkmıştır.

Ekonomik gelişime katkısı az olan sanat, müzik ya da tarih gibi alanlar önemsizleştirilmektedir. Son yıllarda Türkiye’de bunu gözlemlemiyor muyuz?

Eğitimi sadece ekonomik çıktılarla değerlendirmek büyük hatadır. Eğitim, aynı zamanda bir var olma ve sosyal gelişim aracıdır.

Peki, eğitim ne zaman ekonomik çıktılara göre değerlendirilir?

 

TÜKETİM TOPLUMU

Tüketim ön planda olduğunda. Başka bir deyişle, bir toplum ne kadar tüketim toplumuysa, eğitim de o kadar ekonomik çıktılara göre değerlendirilir.

Eğitim, bir iş bulma ve beceri kazanma aracı olarak görülür. İnsanlar arasında eğitim yarışı başlar. Örneğin, bir süre sonra lisans eğitimi yetmez, herkes yüksek lisans yapmaya başlar.

Neden? Çünkü ne kadar yüksek beceriye sahipsen, o kadar güzel bir iş bulursun. Ne kadar güzel bir iş bulursan, o kadar çok tüketirsin. Ne kadar çok tüketirsen, o kadar statün yüksek olur ve sözde mutluluğun artar.

Son yıllarda Türkiye’de bu değişimi çok açık görmüyor muyuz? Her yere AVM yapılmıyor mu? Herkesin çok sayıda kredi kartı yok mu? Eğitim iş bulma açısından değerlendirilmiyor mu?

Halbuki, eğitimin amacı tüketici öğrenci değil, toplum için değer yaratan öğrenci yetiştirmek olmalıdır.

 

SORGULAMA VE ELEŞTİRİ

Tüketim toplumlarının bir özelliği daha vardır.  Hem şirketler, hem de kurumlar toplum tarafından sorgulanmak veya eleştirilmek istemez.

Örneğin, şirket yaptığı bir reklamın ya da devlet bir politikasının eleştirilmesini istemez. Sorgulayan bir nesil tercih edilmez. Bilgi, güç sahipleri tarafından belirlenir. Bu durumda kendini tanımayan ve apolitik nesiller yetişir.

Türkiye’de gittikçe sorgulamaya ve eleştiriye karşı tahammülsüzlüğün arttığını gözlemlemiyor muyuz?

Bir taraftan sorgulayan ve eleştiren öğrenci istiyoruz ama diğer tarafından sorgulayan ve eleştiren öğrencileri cezalandırıyoruz, Gezi Parkı’nda olduğu gibi.

Eğitim, baskı değil, bir özgürleşme ve demokratikleşme aracıdır.

GEZİ PARKININ ANLAMI

Bana göre Gezi Parkı eylemlerinde 16-22 yaş arasındaki öğrencilerin davranışlarına baktığımızda, bu davranışlar eğitimdeki bu değişimlere bir başkaldırıştır.

Bir sosyal gelişim örneği olan çevreye duyarlılık ile başlayan eylem, ilk olarak tüketim toplumunun göstergesi olan AVM’lere ve daha sonra da demokratik ifadelerin dile getirilmesini engelleyen zihniyete karşı bir harekete dönüşmüştür.

Öğrenciler de buna dahil olmuştur. Sorgulamadan kabul etmek, apolitik kimlik kazanmak, iş bulmak ve tüketici olmak için yetiştirilen öğrenciler, bu eğitim paradigmalarına karşı çıkmıştır.

Hem bireysel olarak fikrini ifade etmiş ve sorgulamış, hem de kolektif olarak toplumsal ve sosyal etki yaratmak istemiştir. Hepimizi şaşırtmıştır.

(Tabii ki şiddete başvuran, provokatif davranışlar gösteren, çevreye zarar veren, toplumda kin ve nefret duygusunu uyandıran marjinal grupları tamamen dışarıda tutuyorum. 16-22 yaş arasındaki öğrencilerden bahsediyorum.)

 

EĞİTİM PARADİGMASI

Öğrenciler Gezi Parkı Eylemi  ile eğitim paradigmasını sarsmıştır.

Bir bütün olarak eğitimde ihtiyacımız olan tam olarak budur.

Yani, eğitim sistemi ekonomik gelişim ve tüketim toplumu için değil; dünya sistemi üzerine kafa yoran, sorgulayan, bireysel ve toplumsal değişimi arzu eden sorumlu ve duyarlı öğrenciler yetiştirmelidir.

 

6 Haziran 2013

eğitimeylemgeziparkıprovokatifsorgulama
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Finlandiya’dan eğitim adına ne öğrenebiliriz?
13 Ağustos 2019
Eğitim sistemi nasıl olmalı?
13 Ağustos 2019
Açık hava öğrenmenin kalitesini arttırır mı?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.