• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Çocuklara okuma alışkanlığı nasıl kazandırılır?
11 Ağustos 2019

Bu hafta sosyal medyada yabancı kaynaklı bir bildirim dolaştı. Daha sonra da sosyal medyada Türk versiyonu çıktı.

Bir baba çocuklarına kitap okutmayı sevdirmek için şunu yazmış:

 

Bu ödül sistemi gerçekten işe yarar mı? Çocuklara kitap okumayı sevdirir mi?

 

KİTAP OKUMANIN AMACI

İnsanlar farklı sebeplerden dolayı kitap okur. Bu sebeplerin bazıları şunlardır:

– Bilgilenmek,

– Başka yaşamları anlamak,

– Başka insanları tanımak,

– Farklı iç çatışmaları ve ilişki çatışmalarını anlamak,

– Farklı dünyalarda farklı deneyimler yaşamak,

– En önemlisi de kendini tanımak,

– (Siz de kendi amacınızı ekleyebilirsiniz.)

Bütün bunların hepsi iç motivasyondur. Kitap da bu amaçla okunmalıdır.

Ama maalesef babanın bu vaadi, çocuğu bu iç motivasyonlardan uzaklaştırır.

Kitap okumaya, dış motivasyon (WiFi şifresine ulaşım) yükler. Peki okuma eylemine dış motivasyon yüklerseniz, ne olur?

 

YÜZEYSEL OKUMA

Çocuk; kitabı, karakterleri ve olayı anlamak ve en önemlisi de anlamlandırmak için değil, ilçenin adını bulmak için okur.

Kitabı yüzeysel olarak tarar. Anlamlandırması gerekenleri (olayları, karakterleri, çatışmaları, duyguları v.b.) es geçer.

WiFi şifresine ulaşmak için, kitabı hızlıca tarar. Anlamlandırma ve dolayısıyla keyif alma süreci gerçekleşmez.

 

WI-FI ‘AMAÇ’, KİTAP ‘ARAÇ’ OLUR

Bu yöntem; çocuklara aynı zamanda şu mesajı verir: WiFi amaç, kitap okumak ise araçtır.

Böylelikle internete ulaşım yüceleşir ve çok önemli hale gelir. Aslında tam tersi internetin önemi azaltılmalıdır.

Kitap okumak da araca dönüşür. Kitap önemsizleşir.

Çocuğun gözünde internet (amaç) önemli, kitap (araç) önemsiz hale gelir.

 

MOTİVASYONUN SÜRDÜRÜLMESİ

Dış motivasyonla davranışı sürdürmek mümkün değildir.

Diyelim ki çocuklar bu kitapta şifreyi buldu. Baba daha sonra başka bir şifre oluşturmak zorunda. Bunu sürdürmek çok zordur. Çocuk ilçenin adını bulduktan sonra okumayı zaten bırakır.

Ödül, patlak bir tekere sürekli dışarıdan hava vermeye benzer.

 

ÖDÜL NE ZAMAN İŞE YARAR?

Bilgisine çok güvendiğim değerli dostum Dr. Bahar Eriş, bu yöntemin işe yaradığı durumların olduğunu söylüyor. Peki, ödülün yaradığı durumlar var mı?

Evet, bir durumda işe yarar.

“Dış motivasyon iç motivasyonu öldürür” dedik. Ama çocukta halihazırda hiç iç motivasyon yoksa, çocuğa ilk deneyimi yaşatmak için dış motivasyon sunulabilir. Bu durumda Bahar haklı.

Ama çocuk dış motivasyonla etkinliğe başlar ama çocuğun deneyimi iç motivasyon oluşturacak şekilde tasarlanmazsa, ödül motivasyonu sürdüremez.

Yani, etkinliği çok iyi kurgulamadan sadece dış motivasyon sunmak, işe yaramaz.

(Aslında çocuğa ilk deneyimi yaşatmak için olsa bile, ödül en son yöntem olarak kullanılmalıdır. Aile ile çocuk arasında güven ilişkisi varsa, sadece ‘diyalog’ ya da ‘model almayla’ çocuk bir etkinliğe ilgi duyabilir.)

 

KİTAP OKUMANIN İÇ MOTİVASYONU

Peki burada kitap okuma nasıl sevdirilmeli? WiFi şifresine ulaşım yerine iç motivasyon nasıl oluşturulmalı?

Bunun birçok yöntemi var. Bu konuda birçok kitap yazılabilir. Ama asıl hedef şu olmalı. Çocuk her kitap okuduğunda hayata dair bir şeyi anlamlandırabilmeli.

Kasabanın ismi ya da elbisenin rengini bilmek, bir anlamlandırma süreci değildir.

Onun için de kitapla ilgili etkinlikler yapılmalıdır.

 

TARTIŞMA SORULARI

Bu etkinliklerin başında da ‘tartışma soruları’ gelir.

Örneğin, “Karakterler arasındaki en büyük çatışma neydi?”

Bu çatışmanın sence görünen sebebi ne, görünmeyen sebebi ne?

Bu çatışmaları aile hayatında da gözlemliyor musun?

Yazar bunları nasıl çözmüş? Sen olsan nasıl çözerdin?

Karakterlerin iç çatışmaları neydi? Sende de benzer iç çatışma var mı?

Bunları nasıl çözmeyi düşünüyorsun?

Bir çocuğun bu amaçla kitap okuduğunu ve bu tartışma sorularını ailesiyle ya da sınıf ortamında tartıştığını düşünün. Çocukta inanılmaz iç motivasyon oluşur ve asla okumaya bırakmaz.

Okumak için de dış bir motivasyona ihtiyaç duymaz.

Kitap okuyan bir toplum olmamız ve kitap okumayı doğru şekilde özendirmemiz dileğiyle…

 

NOT: Tabii daha tartışma safhasına gelmeden önce, okuma alışkanlığı kazandırmak için çocuklara yatmadan önce kitap okunmalıydı ve aile de kitap okuyarak model olmalıydı.

 

7 Eylül 2017

aileiçmotivasyoninternetistekkitapmotivasyonwifi
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Öğrenci motivasyonu nasıl arttırılır?
13 Ağustos 2019
Aileler neden çocuğuna müdahale etmemeli?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.