• Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
TEOG sınavı yerine ne yapılmalı? (1)
11 Ağustos 2019

Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, TEOG sınavının kaldırıldığını açıkladı.

Peki şimdi ne olacak? Onun yerine ne yapılacak?

Öğrenciler nasıl okullara yerleştirilecek?

 

KLASİK HATA

İlk önce söylemem gerekir ki Türkiye’de reformlarda yapılan klasik hata yine yapıldı: Planlama yapılmadan ve altyapı hazırlanmadan bir değişikliğe gidildi.

Maalesef ülkemizde birçok eğitim reformu bu şekilde yapılmaktadır.

Bu sistem değişikliği iyi olsa bile, hazırlıksız gerçekleşirse etkin uygulanmayabilir. Dahası bu tür ani değişiklikler, insanların sisteme olan güvenini azaltır ve tedirginlik yaratır.

Bence bu değişiklik zamana yayılmalıydı.

Peki, TEOG kalkınca yerine ne gelecek?

 

NE OLACAK?

Hürriyet’ten Nuran Çakmakçı üzerinde konuşulan dört modeli köşesine taşıdı.

Acaba bu modellerden hangisi en etkili olur?

İlk modelden başlayalım.

 

‘NOT SİSTEMİNE GÖRE’ YERLEŞTİRME

Bu yöntemde çok büyük sıkıntılar oluşur.

Çünkü okullar, not sistemi açısından çok farklılık gösteriyor. İyi bir okulda ortalama not alan bir öğrenci, kötü bir okulda iyi not alan öğrenciden çok daha başarılı olabilir.

Örneğin, 2010’da 1467 okul birincisi herhangi bir okula yerleşemedi. Okul notları çok iyi olmasına rağmen, sınavda başarısız oldular. (Tabii aralarında tercih hatası yapanlar da olabilir.)

Bazı okullarda notların şişirildiğini de çok iyi biliyoruz. Sadece notlarla bir seçim yapmak asla verimli ve adil olmaz.

 

HER OKUL KENDİ SINAVINI YAPACAK

Bu model; yurt dışında birçok ülkede uygulanan model ancak bu kadar kısa bir sürede bizde uygulamak oldukça zor. Neden mi?

Çünkü bizim okulların ‘seçme ve değerlendirme’ konusunda uzmanlığı neredeyse sıfır. Okulların bu kapasiteyi kazanması yıllar alır.

Dahası okulların buna büyük bir kaynak ayırması gerekir. Şu anda okulların böyle bir kaynağı da maalesef yok.

Yurt dışında kabul ofisleri (Admission Office) okulların en önemli birimlerinden bir tanesidir. Bu birimleri kurmak zaman alır ve deneyim ister.

Dahası Türkiye’de işler genellikle torpille yürüdüğü için okul bazlı seçimlerde torpil ihtimali de artar. Denetim ortadan da kalkabilir ve insanların güveni daha da sarsılır.

Bu da adaletsiz bir sistem yaratır.

 

‘ADRESE DAYALI’ SİSTEM

Bu sistemin de büyük sıkıntıları var. Çünkü OECD raporlarından biliyoruz ki, Türkiye’de okullar arasında kalitede inanılmaz bir eşitsizlik var. Bazı okullar çok iyi, bazıları çok kötü. Türkiye eşitsizlikte OECD ortalamasının üstünde. Avrupa’da okulların kalitesi birbirine çok yakın.

Durum böyle olunca, aileler çocukları yakındaki okula değil, iyi okullara göndermek ister.

Uzaktaki iyi okula çocuğunu gönderme hakkını elinden almak, yasal sorunlar da doğurabilir. Onun için bu model de oldukça sakıncalı.

 

‘SANAT ve SPORA GÖRE’ YERLEŞTİRME

Bana göre bu yöntem teorik olarak en iyi yöntem. Zaten aslında çocukların %50’si okula gitmemeli. Çünkü onlarda okulların gerektirdiği bilişsel beceri yok. Ama bu çocuklarda sanat, spor ve müzik yeteneği olabilir.

Onlar, kendi potansiyellerine göre okullara gitmeli.

Fakat burada da hem altyapı hem sistemsizlik hem de kalite sorunu var.

Birçok spor lisesinde gerçek spor eğitimi verilemiyor. Okullarımız hala sporcu yetiştirmede yetersiz. Sporcuları genellikle kulüpler yetiştiriyor.

Dahası buraya giden çocuğun üniversitesi garanti değil.

Aileler bundan dolayı çocuklarına sanat ve spor okullarına göndermek istemiyor.

Çoğu aile üniversite derdinde. Okullarda spor, sanat ve müzik derslerinde hala test çözülüyor. Yurtdışında olduğu gibi bu öğrencilerin üniversitesi garanti olmalı.

Sanata ve spora bakış açısı toplumsal olarak da zayıf. Kültürel kodların da değişmesi gerekir ki insanlar sanata ve spora yönelebilsin.

Bu kültürel yapı olmadığı ve hala Türkiye’de insanların değeri üniversite diploması ile ölçüldüğü için teorik olarak bu model doğru olsa da uygulamada sorun olacaktır.

Ama uzun vadede hedefimiz bu olmalı.

Aksi takdirde yıllar sonra bile yabancı ve devşirme oyuncularla kazanılan yapay başarılarla kendimizi avutmaya devam ederiz.

 

DÖRT MODEL DÖRT SORUN

Görüldüğü üzere, dört sistemin de sıkıntıları var.

Peki o zaman en doğru model ne? Ne yapılmalı?

Bu konudaki fikirlerimi yarınki yazımda paylaşacağım.

 

20 Eylül 2017

Görüntüleme: 465
çocukgençilkokulsınavteogtürkiye
Share

Genel

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ağustos 2019
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Oyun çocukları nasıl etkiler?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Pınar Gültekin
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
    • Oyun çocukları nasıl etkiler?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Mart 2021
    P S Ç P C C P
    « Tem    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ağustos 2019
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.