• Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Takdir ve Teşekkür belgesi vermek saçma mı?
7 Ağustos 2019

Instagram hesabımda “Takdir ve teşekkür belgeleri, eğitim sistemimizin büyük bir sorunudur.” diye yazınca, bir okur “Çok saçma fikir.

Bu belgeler gerekli. Başarı ödüllendirilmeli.” demiş.

Acaba bu belgeler saçma mı değil mi?

Bu belgelerin olması, eğitim sistemimiz hakkında ne tür mesajlar veriyor?

 

BAŞARMANIN KANUNU

Beynin doğal bir işleyiş mekanizması var.

Yemek, seks, dostluk gibi yaşamda kalmak için gerekli olan tüm etkinlikler, beyne dopamin salgılatıyor.

Aynı şekilde insan başarınca da beyin dopamin salgılıyor. Başarmak ne demek?

Yaşamda kalmak için çevreyi kontrol edebilmek demek.

Üç yaşındaki çocuk kendi başına yemek yiyince, altı yaşındaki çocuk bir odun parçasını taşıyınca, bir genç ilk avını yakalayınca, bir yetişkin bir ağacı devirip ev yapınca, başarı hissini tadıyor ve beyni dopamin salgılıyor.

(Örnekler garip gelmiş olabilir. Çünkü insanlar yaklaşık 400.000 yıl boyunca 150 kişilik gruplarda avcılık ve toplayıcılıkla yaşadı.)

Yani, başarmanın, direkt gerçek yaşamla ilgisi var.

 

TOPLUMUN KANUNU

Aynı şekilde toplumun da doğal bir işleyiş mekanizması var.

Toplum, direkt kendisine yarar sağlayan insanları yüceltiyor.

Örneğin, Da Vinci, Shakespeare veya Picasso eser üretti. Toplum onları yüceltti.

Atatürk, Mandela, Gandhi değişim yaptı. Toplum onları yüceltti.

Newton, Einstein, Copernicus teori geliştirdi. Toplum onları yüceltti.

Yani, etki yaratanların ya da eser / düşünce üretenlerin ödülünü toplum veriyor.

Kısacası, başarmanın da liderliğin de toplumda ve çevrede kabul gören “gerçek” bir karşılığı var.

Peki, insanoğlu, gerçek yaşamın dışına çıkarsa, ne olur?

 

YAPAY KURGULAR

Spor dünyasını düşünün.

Doğada spor diye bir şey yok (Gerçek yaşamda hareketlilik var).

Birisi, topu iki direğin içinden en fazla geçiren kazansın demiş, futbol ortaya çıkmış.

Birisi potadan en fazla topu geçiren kazansın demiş, basketbol ortaya çıkmış.

Bunlar yapay kurgular.

 

YAPAY KURGU SORUNU

Ama tabii yapay kurguların şöyle bir sorunu var: Bu sistemleri ödüllendiren doğal bir mekanizma yok.

Ev yapmayı başarınca hayatta kalıyorsun (gerçek karşılık), liderlik yapınca insanların hayatını değiştiriyorsun (gerçek karşılık) ama en fazla golü atınca, bunun gerçek yaşamda bir karşılığı yok.

Bu durumda insanlar da demiş ki “Madem bu yapay kurguların gerçek yaşamda karşılığı yok ve doğa bu kurguları ödüllendirmiyor, o zaman biz ödüllendirelim.”

Kupalar, madalyalar ve birincilikler gibi yapay başarı sistemleri ortaya çıkmış.

İnsanlar yapay işler yaparak, yapay ödüller kazanmaya başlamış.

Peki, eğitim sisteminde durum ne?

 

EĞİTİM YAPAY BİR KURGUDUR

Eğitimde de durum farklı değil.

Gerçek eğitim şudur: Michelangelo, Ghirlandaio’nun çırağıyken, ona hiç not vermemiştir. Sadece geri bildirim vermiş ve rehberlik yapmıştır.

Toplum, Michelangelo’yu derslerinden 100 aldığı için değil, eser ürettiği için kabul etmiştir.

İnsanlar, Atatürk’ü okul başarısından dolayı değil, liderliğinden ve cesaretinden dolayı kabul etmiştir.

Ama okullar, çocuklara ne eser/ürün vermeyi ne de etki yaratmayı öğretiyor.

Çocuklar gerçek karşılığı olan işleri yapmadığı için de gerçek başarı hissini yaşayamıyor.

Peki, eğitim sistemi bu sorunu nasıl çözüyor?

 

YAPAY BAŞARI HİSSİ

Yapay sistemlerde olduğu gibi, yapay başarı mekanizmaları yaratarak. Yani, takdir ve teşekkür belgesi adı altında (yapay) başarı hissini veren (yapay) ödül mekanizmaları oluşturarak.

Eğitimin gerçek karşılığı olsaydı, bu yapay ödüllendirme sistemine gerek kalmazdı.

Sonuç olarak, takdir ve teşekkür belgesi, eğitim sistemimizin gerçek yaşamdan kopuk, tamamen yapay bir sistem olduğunun en büyük kanıtıdır.

 

ÇOCUKLARIN DEĞERİ

Daha da tehlikesi bu yapay belgeler çocuklara sahte başarı hissi vererek, gerçek hayat başarısından ve etki yaratmaktan uzaklaştırmaktadır.

Ondan da tehlikelisi, aileler çocuklarının değerini yine bu yapay belgelerle ölçmektedir.

Eğitim gerçek yaşamla bağlantılı olmadıkça ve aileler çocuklarını koşulsuz sevmedikçe, bu sorun devam edecek ve eğitim sistemi içinde kendimizi kandırmaya devam edeceğiz.

Takdir belgesi alamayınca, intihar eden çocukların sayısı daha da artacak.

Eğitim sistemi böyle yapay olmak zorunda değil. Gerçek yaşamla ilişkisi çok basit kurulabilir. Bunu kendimize dert edinmeliyiz.

 

28 Ocak 2016

Görüntüleme: 93
atatürkbaşarıçocukdeğereğitimgerçekkurgutakdirteşekküryapay
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ağustos 2019
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Oyun çocukları nasıl etkiler?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Pınar Gültekin
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
    • Oyun çocukları nasıl etkiler?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Ocak 2021
    P S Ç P C C P
    « Tem    
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ağustos 2019
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.