• Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Sınavda aklınıza ilk gelen yanıt doğru mudur?
13 Ağustos 2019

Sınava giren öğrencilere genelde şöyle bir tavsiye verilir: Yanıttan emin değilseniz, aklınıza ilk gelen şıkkı işaretleyin.

Öğrencilerin de öğretmenlerin de büyük bir bölümü bu ifadeye inandığını belirtmiş.

Acaba bu durum gerçekten böyle mi? Sınavda aklınıza ilk gelen şık doğru yanıt mıdır?

 

ARAŞTIRMA

Illinois Üniversitesi’nden Justin Kruger ve Stanford Üniversitesi’nden Dale Miller, bir araştırmada sınav kâğıdı üzerindeki silinmiş şıkları inceleniyor.

Görüyorlar ki yanlıştan doğruya değiştirme oranı çok daha yüksek. Peki araştırmalar hep benzer sonucu mu veriyor?

Texas Üniversitesi’nden Prof. Ludy Benjamin ve arkadaşları 1928’ten bu yana bu konuda yayımlanmış tüm araştırmaları inceliyor.

Analiz sonucunda görüyorlar ki yanıtları değiştirenlerin ortalamada %67.5’i yanlıştan doğruya, %15’i de doğrudan yanlışa değiştirmiş. %14’ü de aynı kalmış. Bu ne demek?

Öğrenciler yanıtlarını değiştirdiklerinde, çoğu zaman yanlıştan doğruya değişiklik yapıyor.

Yani emin olmadığınız durumlarda, aklınıza ilk gelen yanıt doğru olmayabilir.

(Tabii bu durum emin olmadığınız durumlarda geçerli. Ayrıca akla ilk gelen her zaman yanlıştır demiyorum. Sadece yanlış olma oranı daha fazla.)

 

YANIT DEĞİŞTİRME

Bu araştırmalarda önemli bir bulgu daha ortaya çıkıyor.

Öğrencilerin ortalama %84’ü yanıtlarını değiştiriyor. Yanıt değiştirmek kötü bir davranış değil.

Bir sınavda ortalamada yanıtların %3.3’ü değiştiriliyor.

Başarılı öğrenciler yanıtlarını değiştirince, değiştirdikleri yanıtların ‘doğru olma’ ihtimali daha yüksek. Başka bir deyişle, başarılı öğrenciler yanıtlarını daha çok yanlıştan doğruya doğru değiştiriyor.

Peki durum buyken, aklınıza ilk geleni işaretleyin yanılgısı nasıl ortaya çıkmış?

 

YANILGI

Bunun büyük oranda hafıza ile ilgisi var.

Bir sınavda 10 soruda yanıtını değiştiren bir öğrenci düşünün. Beş değişikliği doğrudan yanlışa, 5 değişikliği de yanlıştan doğruya doğru yapmış olsun.

Sınav sonunda hangi değişiklikleri daha çok hatırlar?

İlk olarak, öğrenci doğru yanıtlarını analiz etmediği için yanlıştan doğruya yaptığı değişiklikleri pek hatırlamaz. Çünkü öğrenciler genelde doğru yaptığı soruları analiz etmez.

Ama doğrudan yanlışa çevirdiği soruları hatırlar.

“Hay Allah! Ne güzel doğru yapmıştım. Değiştirdim” der. Öfke veya üzüntü hisseder. Duygu yüklü anlar da daha çok hatırlanır.

Yani insanlar değişikliklerin yanlış olduğu durumları hafızada tutar. Bundan dolayı da, “Aklına gelen ilk şık doğru olur” ifadesini doğru zanneder.

Bunu hayatımızdaki benzer olaylarda da gözlemleriz. Örneğin kişi der ki: “Ne zaman birisini düşünsem, ertesi gün o kişi beni arıyor.” Çoğu zaman bu da doğru değildir.

Aynı şekilde kişi, o kişiyi birçok kez düşünmüştür. Bu düşündüklerinin bazılarında düşündüğü kişi onu tesadüfen aramış, bazılarında aramamıştır.

Ama beyin tesadüf ilginç olduğu için aradığı durumları hafızada tutmuş, aramadığı durumları tutmamıştır. Bundan dolayı “Ne zaman birisini düşünsem arıyor” yanılgısına inanmaya başlar.

Kruger ve arkadaşları bu duruma ‘Karşı – olgusal Düşünme’ (Counterfactual Thinking) diyor.

 

OLUMSUZ DUYGUYLA BAŞ ETMEK

“Aklına ilk gelen şık doğrudur” algısına inanmak, öğrenciler için başka bir duygusal avantaj sunuyor.

İki durum düşünün. Öğrenci bir tanesinde soruyu yanlış işaretledi. Diğer durumda da yanıtını değiştirdi ve sonuç yanlış çıktı. Yani bir tanesinde direkt yanlış şıkkı işaretledi, diğerinde yanıtını değiştirip yanlış şıkkı işaretledi. Hangi durumda öğrenci kendisine daha çok kızar?

Tabii ki ikinci durumda pişmanlık duygusu yaşar. Pişmanlık duygusu da daha çok acı vereceği ve öğrenciler de bu duyguyu yaşamak istemediği için “Aklına ilk gelen şık doğrudur” algısına inanır.

Peki neden akla ilk gelen yanıt her zaman doğru değil?

 

NEDEN İLK AKLA GELEN DOĞRU DEĞİL?

Sorunun yanıtından eminseniz zaten doğru şıkkı işaretlersiniz. Ama emin değilseniz, bu soru çetrefilli bir soru demektir.

Çetrefilli sorularda da genelde bir çeldirici olur. Soruyu hazırlayanlar da çeldirici olarak akla hemen gelebilecek şıkları seçer. Çeldirici de genelde tanıdık gelen ve alışık olunandır.

Öğrenci de bilmediği sorularda güvende hissetmek için alışık olunanı seçer.

Özellikle bu tür sorularda iki kez düşünmek, hafızadan değil de sorudan yola çıkarak yanıta ulaşmak gerekir.

 

YANITLAR DEĞİŞEBİLİR

Sonuç olarak sorudan eminseniz sorun yok.

Ama emin değilseniz yanıtlarınızı değiştirmekten korkmayın ve aklınıza ilk gelen yanıtın doğru olduğunu varsaymayın.

Farklı yöntemler ile soruyu bir kez daha düşünün.

Ayrıca unutmayın ki sınavlar insanların hayattaki değerlerini belirlemez. Onun için rahat olun. Sınavda gençlerimize mutluluklar dilerim!

30 Haziran 2018

Görüntüleme: 193
boşcevapsınavsoruyanılgıyanıt
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Karne notları ne anlama gelir?
13 Ağustos 2019
Sınav kaygısı nasıl yenilir?  
13 Ağustos 2019
TEOG sınavı yerine ne yapılmalı? (2)
11 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Pınar Gültekin
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Nisan 2021
    P S Ç P C C P
    « Mar    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ağustos 2019
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.