• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Okullar çocukların motivasyonunu nasıl öldürüyor?
25 Temmuz 2019

Aşağıda bir okulun öğrencilerinin puanları var.

Puanlar 100 üzerinden.

  1. Sınıf: 55
    2. Sınıf: 48
    3. Sınıf: 40
    4. Sınıf: 38
    5. Sınıf: 52
    6. Sınıf: 42
    7. Sınıf: 41
    8. Sınıf: 34

Ortalama: 43.75

Sizce bu puanlar ne puanı? Neden ortalama çok düşük ve neden bu puanlar çocuklar bir üst sınıfa geçtikçe daha da düşüyor?

 

ARAŞTIRMA

Stanford Üniversitesi’nden Profesör Mark Lepper, çocukları iki gruba ayırıyor.

İlk gruba altı tane anagram (farklı harfleri birleştirerek kelime oluşturma oyunu) ve altı tane renkli kalem veriyor. “İstediğiniz anagramı ve kalemi seçip, anagramları çözün.” diyor.

İkinci gruba aynı anagramları ve kalemleri veriyor ama “Bunlar arasından ben bu anagramı ve bu renk kalemi seçtim. Bunları kullanarak, anagramları çözün.” diyor.

Sizce hangi grup daha çok anagram çözmüş ve oyunu daha çok sevmiştir?

ço

TUTKU VE BECERİ

Birinci grup, tam dört kat daha fazla anagram çözüyor ve üç kat daha fazla zaman harcıyor.

Dahası deney sonunda anagramları çok sevdiğini söylüyor. Peki böyle büyük bir fark neden çıkıyor?

 

ÖZERKLİK VE İÇ MOTİVASYON

İnsanlar bir işi ya sevdiği için (iç motivasyonla) ya da yapmak zorunda olduğu için (dış motivasyonla) yapar.

İç motivasyonu etkileyen birçok mekanizma var. Yapabildiğimiz, anlamlı bulduğumuz, sosyal ilişki kurduğumuz veya keşfettiğimiz işleri iç motivasyonla yaparız. Ama bu deneyde bu mekanizmaların hiçbiri yok.

Seçme özgürlüğü (özerklik) vermek ilk grubun başarısının sebebi olabilir mi?

 

ÖZERKLİK VE KONTROL EDİLME

İnsanlar kendi seçtikleri işleri daha severek yapıyor ve başarmak için daha çok uğraşıyor. İnsanlara özerklik sunulmadığı zaman, kişi kontrol edilmiş hissediyor.

Bu durumda kişinin bilinç altında şöyle bir mesaj oluşuyor; ben bir işi kendi rızam dışında zorla yapıyorsam, demek ki bu iş eğlenceli ya da anlamlı değil. Öyleyse ben bunu seviyor olamam.

Böylece iç motivasyon düşüyor. Seçme özgürlüğü verilince kişi “Ben bunu seçtiğime göre seviyor olmalıyım.” diyor. İç motivasyon artıyor.

İşte tam bu yüzden deneyde birinci grup daha başarılı oluyor ve daha çok zevk alıyor. Yani özerklik, tutku gelişiminde ve başarıda beceriden daha önemli olabiliyor.

 

OKULLARDAKİ DURUM

Maalesef yukarıdaki puanlar okulda seçme özgürlüğü verilmeyen çocukların öğrenmeye bakışını yansıtıyor.

(Yüksek puan çocuğun iç motivasyonlu, düşük puan çocuğun dış motivasyonlu olduğunu gösteriyor.)

Çocukların öğrenmeye bakışı büyük oranda “dış odaklı.”

Çocuklara bir anket aracılığıyla soruyoruz: Neden ödevlerini yapıyorsun?

En çok verilen yanıtlar:
Öğretmen kızdığı için.
Benden istenen budur.
İyi bir öğrenci olmak için.

En az verilen yanıtlar:
Ödev yapmayı seviyorum.
Konuyu daha iyi anlamak için.
Ödev benim için eğlencelidir.

Görüyorsunuz. Çocuklar ödevi iç motivasyonla değil, dış motivasyonla yapıyor.

Anketi yaptığımız tüm okullarda en düşük puan her zaman bu kategoriden çıkıyor. Daha da ilginci, üst sınıflara çıktıkça öğrenme motivasyonu daha da dış odaklı oluyor.

 

DIŞ MOTİVASYON

Üst sınıflara çıktıkça neden iç motivasyon düşüyor, dış motivasyon artıyor?

Sınıfta kitaplar, yöntemler, ödevler, çalışmalar hep öğretmen tarafından seçiliyor. Zaten seçme özgürlükleri az.

Üst sınıflarda bir de sınav işin içine giriyor. Çocuklar tamamen sınav için çalıştığından kontrol edilmiş hissediyor. Kontrol edilme duygusu da iç motivasyonu daha da düşürüyor.

 

OKULDA KONTROL EDİLEN ÇOCUKLAR

Bu durumda çocuklar okula sevdiği için değil, tamamen gitmek zorunda olduğu için gidiyor. Okuldan soğuyor.

Okuldan soğuyan çocuğu da biz tehdit ve kontrol yöntemiyle (dış motivasyonla) okulda tutmaya çalışıyoruz. Öğrenen değil, idare eden çocuklar yetiştiriyoruz. Bazıları da isyan ediyor.

Düşünün, sadece kalem rengini seçmek bu kadar etkili oluyorsa, çocuklara okullarda daha çok seçme özgürlüğü versek, neler olur?

 

10 Nisan 2014

çocukkontrolmotivasyonokulözerklik
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ocak 2021
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.