• Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
KİMLER İLİŞKİLERİNDE MUTSUZ OLUR?
10 Temmuz 2019

Prof. John Gottman, çiftlerin diyaloglarını 3 dakika dinledikten sonra, onların ayrılıp ayrılmayacağını %87 doğruluk ile tahmin edebiliyor.

Nasıl tahmin ediyor?

Daha önce yazdığım gibi dört davranışa bakıyor: eleştiri, aşağılama, savunma ve susma. Bu dört davranış varsa, ayrılma ihtimalleri yüksek oluyor.

(O yazıyı bu linkten okuyabilirsiniz. www.hurriyet.com.tr/yazarlar/13877747.asp)

Peki, hangi tutum, bu dört davranışı doğurur?

 

NİYET YÜKLEME

Mutlu insanların ne yaptıkları kadar, ne yapmadıkları da önemli.

İlişkilerinde mutlu insanlar ne yapmıyor? Bu kişiler insanlara niyet yüklemiyor.

İlişkilerinde mutsuz olan insanlar ise, olumsuz durumlarda karşıdaki kişiye  olumsuz niyet yüklüyor.  Ben senin niyetini biliyorum, der gibi. (Sormadan, nasıl bilebilirsin ki?)

Örneğin, birisine mesaj attınız ve iki saat size dönmedi.

Mutlu insan, kişinin geri dönmeme sebebini merak ediyor ve herhalde yoğundur diye düşünüyor, ama mutsuz insan hemen ikinci mesajı gönderiyor: “Ne oldu? Küstük mü?”

Yanıt vermeme eylemini olumsuz yorumluyor ve o kişiye de olumsuz niyet yüklüyor.

 

YANLIŞ BİR ŞEY Mİ YAPTIM?

Müdür, günaydın demediyse, mutsuz kişi hemen bu duruma olumsuz anlam yüklüyor.

Hatta “Acaba yanlış bir şey mi yaptım?” diye kendine soruyor. Kendisiyle hiçbir ilgisi olmayan bir durumda bile kendisini suçlayabiliyor.

Ama ilişkilerinde mutlu olan insanlar, pozitif tutum ve bir öğrenme hali içinde yaşıyor. Olaylara olumsuz anlam yüklemektense, var olan durumu anlamaya çalışıyor.

Örneğin, müdürün dalgın olduğu için günaydın dememiş olabileceği ihtimalini düşünüyor ya da bu durumu sadece nötr bir durum olarak kabul ediyor.

Aslında niyeti gerçekten de kötü olabilir. Ama bu durumda bile önemli olan tarafsız ya da olumlu bir tutuma sahip olmak.

Peki, insanlar neden kötü niyet yükler?

 

NEDEN KÖTÜ NİYET YÜKLENİR?

Mutsuz insan mümkün olan en kötü niyeti yüklüyor çünkü kararını durumların kendisinde bıraktığı etkiye göre veriyor.

Mesaja dönülmemesi kendisinde olumsuz bir duygu yarattığı için, kişinin niyeti de olumsuzdur/kötüdür, diye varsayıyor. İyi niyetler de olumsuz etki yaratabilir.

Peki, niyet yükleyen insanlar bu tutumu nereden öğreniyor?

 

AİLE FAKTÖRÜ

Bu tutumun temeli ailede atılıyor.

Çocuğunu sürekli eleştiren veya onları değersiz gören aileler, çocuklarında “bende bir sorun var” duygusu yaratıyor.

Bu duyguyla yetişen çocuk, istediklerinden farklı gelişen durumları olumsuz algılama eğiliminde oluyor. Olumsuz durumları da kendi değersizliklerinin bir ispatı olarak görüyor. Yani, kendi değersizliklerini kendilerine ispatlamaya çalışıyor. Yoksa bilişsel çatışma yaşarlar.

 

BİR DURUM SADECE BİR DURUMDUR

Aslında bir durum sadece bir durumdur. Onu olumlu ya da olumsuz kılan bizim tutumumuz.

Bazen işinizi kaybetmeniz bile, olumlu bir durum olabilir. Hayal ettiğiniz işleri yapmak için bir fırsat yaratır.

 

MUTSUZLUK VE NİYET YÜKLEME

İşte ilişkilerin ana düşmanı olan dört davranışın altında yatan tutum, durumlara olumsuz anlam ve insanlara kötü niyet yükleme tutumu.

Bu tutuma sahip insanların mutlu olması da sağlıklı ilişki yaşaması da zorlaşır.

Hem mutlu olmak hem de mutlu çocuklar yetiştirmek için, her zaman öğrenme ve durumları nötr veya olumlu algılama halinde olmak gerekir.

 

4 Temmuz 2013

Görüntüleme: 100
ailedurumilişkiyanlış
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Öğrenci motivasyonu nasıl arttırılır?
13 Ağustos 2019
Aileler neden çocuğuna müdahale etmemeli?
13 Ağustos 2019
Bir insan neden dürüst davranmaz?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Pınar Gültekin
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
    • Oyun çocukları nasıl etkiler?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Mart 2021
    P S Ç P C C P
    « Tem    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ağustos 2019
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.