• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Etkili iletişimin düşmanları nelerdir?
6 Ağustos 2019

Yıl 1992.

Eric Houstan elinde silahla Lindhurst Lisesi’ne giriyor ve dört kişiyi öldürüyor.

80 kişiyi de rehin alıyor.

Polis okulu kuşatıyor ama bir ara bulucuya ihtiyaç var.

Tesadüfen oradan geçen genç ve deneyimsiz FBI ajanı Chuck Tracy, Eric ile konuşmaya başlıyor. Bir saat sonra deneyimli FBI ajanları olay yerine geliyor ve ara buluculuk görüşmelerini devralmak istiyor.

Ama Eric, Chuck hariç hiç kimseyle konuşmayacağını söylüyor. Süreci Chuck devam ettiriyor ve Eric teslim oluyor.

Acaba Chuck, Eric’i teslim olmaya nasıl ikna etmiştir? Ona ne demiş olmalı?

 

KONUŞMAK MI DİNLEMEK Mİ?

Araştırmacılar, başarıyla sonuçlanan bu ara buluculuk sürecini inceleyince keşfediyor ki Chuck hiçbir şey dememiş. Sadece dinlemiş ve yanıt vermiş.

Eric de sorgusunda Chuck için “ilk defa birisi beni anladı.” diyor.

 

ANLAŞILMAK

Anlaşılmak bu kadar önemli. İnsanlar anlaşıldığı an değerli hissediyor ve kendisini iletişime açıyor.

En etkili iletişim de “konuşarak” değil, “dinleyerek” yapılır.

Peki, ne yaparsanız iletişimi öldürmüş olursunuz? Etkili iletişimin düşmanları nelerdir?

 

DURUMU KENDİNE ÇEVİRME

Sık sık gözlemliyorum. Birisi heyecanla bir şey anlatıyor ve karşıdaki durumu hemen kendine çeviriyor: “Aaa aynı şey bana da oldu.”

Yani, “Kaynımda da var!” sendromu.

Durumu ne kadar kendinize çevirirseniz, karşıdaki de o kadar anlaşılmamış hisseder. Dinleme her zaman karşıdakiyle ilgilidir, dinleyenle değil.

 

SÖZÜ TAMAMLAMA

İletişimi öldüren diğer davranış, karşıdakinin sözünü tamamlama.

Karşıdaki bir şey anlatırken sanki ne söyleyeceğini biliyormuş gibi sözü tamamlamak, hem düşüncenin akışını hem de konuşma ritmini bozuyor.

Bir sohbette “Çocuk başarınca överseniz.” dedim, karşıdaki hemen tamamladı: “Öz güveni artar.” Halbuki ben tam tersini söyleyecektim. Orada iletişim kesildi.


YARGILAYICI SORU SORMA

Yargılayıcı sorular da iletişimi öldürür.

“Sen sürekli sigara mı içersin?” diye sorduğunuz an kişi savunmaya geçer. Ama “Günde kaç sigara içiyorsun?” diye sorduğunuzda kişi durumu açıklar.

Birincisi “yargı”, ikincisi “öğrenme” sorusudur. Bir seminerde katılımcı sordu: “Peki öyleyse, ikizler neden farklı karakterde oluyor?”

Ben de “Bu soruyu öğrenme sorusu olarak nasıl sorarsınız?” diye sordum. Katılımcı düzeltti: “Özgür Hocam, ikizlerin farklı karakterde olma sebebi nedir?” Güzel bir diyalog yaşadık.

 

TESELLİ ETME

Kişi üzücü bir olay anlattığı an, onu teselli etmeye çalışmak da iletişimi öldürür.

“Boş ver üzülme!” demek kişinin duygusunu önemsizleştirir ve kişi kendini aciz hisseder. Ama “Gerçekten üzücü bir durum!” derseniz kişi onaylanmış hisseder ve rahatlar.

Bir insanı bir şey söyleyerek değil, yanında olarak teselli edebilirsiniz.


NİYET YÜKLEME

Karşıdaki kişinin sözlerine niyet yüklemek de iletişimi öldürür.

Kişi bir şey söylediğinde onu ne niyetle söylediğini varsaymak, iletişime ön yargı yükler.

Ön yargıyla dinleyen kişi, anlamak için değil, kendini haklı çıkarmak için dinler.


TAVSİYE VERME

Kişiler çoğu zaman tavsiye için değil, anlaşılmak için olayları anlatır.

Kişi bir olay anlatırken “Bak şu adamın yaptığına!” diyerek, onu onayladığınız an, kişi anlaşılmış hisseder. Tavsiyeye gerek kalmaz.

Kişi anlaşılmış hissettikten sonra ve talep ederse, tavsiye vermek gerekir.


ETKİLİ DİNLEME

Kısacası, tüm insanların çoğu durumda en önemli ihtiyacı anlaşılmaktır. İnsanları anlamak için de onları kesmeden ilgiyle dinlemek gerekir.

Etkili dinlemede yargı, yorum, ön yargı, ego, tavsiye veya teselli yoktur.

Sadece empati kurmak ve duyguları onaylamak vardır. Bu şekilde kurulan iletişim gerçek iletişimdir ve sevgi doludur.

 

6 Ağustos 2015

empatietkiliikizleriletişimkaraktersorutavsiyeyargı
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Aileler neden çocuğuna müdahale etmemeli?
13 Ağustos 2019
Sınavda aklınıza ilk gelen yanıt doğru mudur?
13 Ağustos 2019
Gerçek ‘ben dili’ ile sağlıklı iletişim nasıl kurulur?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.