• Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Çocuklara neden bir şey öğretmenize gerek yok?
11 Ağustos 2019

İnsan beyninde 100 milyara yakın nöron var.

Birey bir şey öğrenince, ilgili nöronlar arasında köprüler (synapses) oluşuyor.

Deneyim ve öğrenme arttıkça, köprülerin sayısı da artıyor.

(Bazı köprüler deneyimle daha da güçleniyor.)

Doğal olarak 18 yaşındaki çocuğun beynindeki köprü sayısı, 12 yaşındaki çocuğunkinden daha fazla. (Aynı koşullarda yetiştirildiğini varsayıyoruz.)

Buraya kadar bir sorun yok.

Bu mantıkla 5 yaşındaki çocuğun beynindeki köprü sayısı, 3 ve 1 yaşa göre daha fazla olmalı, değil mi?

ARAŞTIRMA

Nobel ödüllü araştırmacı Gerald Edelman farklı yaşlardaki çocukların beyinlerini inceleyince çok farklı bir şey keşfediyor.

En az köprü 1 yaşındaki çocuğun beyninde bulunurken; 3 yaşındaki çocuğun beynindeki köprü sayısı, 5 yaşa göre çok daha fazla.

Araştırmacı Peter Huttenlocher; beynin görme bölgesindeki köprüleri inceleyince o da aynı şeyi keşfediyor. 3 yaşındaki köprü sayısı, 5 yaşa göre çok daha fazla.

Peki, deneyim az olmasına rağmen, 3 yaşında beyinde köprü sayısı neden daha fazla?


HAYATA HAZIRLIK

Çocuk doğunca, nasıl bir ortamda yaşayacağını bilmiyor. Kutuplarda da doğmuş olabilir, Ekvatorda da.

Beyin, çok farklı ortamlara uyum sağlayabilmek için deneyim olsa da olmasa da işine yarasa da yaramasa da gereğinden fazla köprü oluşturuyor.

Daha sonra kullanmadığı köprüleri ise buduyor (pruning). Yani, beyin 3 yaşında deneyim olmadan, oluşturduğu köprüleri, 5 yaşında atıyor.

Bundan dolayı 3 yaşındaki bir çocuğun beyninde daha fazla köprü bulunuyor.

Mükemmel bir hayatta kalma mekanizması.

Peki, bu aileler için ne anlama gelir?


GELİŞİM ALANLARI

Bana göre çocuk için en önemli gelişim alanları sırasıyla (i) duygusal, (ii) sosyal ve (iii) bilişsel gelişimdir.

Çocuklar bu alanların hepsinde hazır geliyor. Ama aileler ve okullar bu alanlarda gelişimi durduruyor. Nasıl mı?


DUYGUSAL GELİŞİM

Tüm çocuklar duygularını yaşamayı ve ifade etmeyi bilir.

3 yaşındaki çocuk, sevgisini ifade eder; sarılır, öper.


SOSYAL GELİŞİM

3 yaşındaki çocuk hemen ilişki kurar. Kendi yaşındaki bir çocuğun yanına gider ve onla oynar.

Yargılanmaktan ve reddedilmekten korkmaz.


BİLİŞSEL GELİŞİM

Her çocuk öğrenme makinası olarak doğar. Soru sorar, kurcalar, karıştırır, oynar ve keşfeder.

 

GELİŞİMİN DURMASI

Ama üç alanda da hazır gelen çocuk, aile ve okul tarafından engellenir.

3 yaşında duygusunu ifade etmeyi bilen çocuk, 5 yaşında duygusunu ifade etmeyi bırakır. Çünkü aile onun duygusunu reddeder veya bastırır.

Çocuk da ağlayarak ve vurarak iletişim kurmaya başlar.

Anne veya baba kaygılıysa, çocuk diğer insanlarla iletişim kurmayı bırakır. Utangaç, içine kapanık ya da asi olur.

Bir süre sonra soru sormayı ve keşfetmeyi de bırakır.

Okulun başlamasıyla, bu gelişimler daha da bastırılır. Çocuklar korkudan ve ezberden dolayı, okulda duygusal, sosyal ve bilişsel olarak gelişemez.


ALMAYIN YETER

Kısacası, çocuklar hayata tam donanımlı gelir.

Aile olarak iyi bir modelseniz, çocuğunuza bir şey vermenize gerek yok. Sadece ondan bir şey almayın. Çünkü o zaten hayata hazır.

Sadece güvenli ve sevgi dolu bir ortam hazırlayın.

O zaten en iyi şekilde ve kendi hızında doğasına uygun büyüyecektir.

 

16 Mart 2017

Görüntüleme: 97
araştırmabeyinduygusalgelişimhayatinsansosyal
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ağustos 2019
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Pınar Gültekin
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
    • Oyun çocukları nasıl etkiler?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Ocak 2021
    P S Ç P C C P
    « Tem    
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ağustos 2019
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.