• Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Çocuklar neden okuldan sıkılır?
6 Ağustos 2019

Baba, Mark Twain’in “Yaşamda iki önemli gün vardır. Biri doğduğun gün, diğeri de neden doğduğunu anladığın gün.” sözünü söylemek için büyük oğlunu çağırıyor.

Çocuk karşısına oturuyor.

Bak oğlum, “Yaşamda iki önemli gün vardır.” der demez; arkadan küçük oğlu bağırıyor: “Cumartesi ve Pazar.”

Çocuk bunu neden söylüyor? Çünkü okuldan sıkılıyor. Çocuklar neden okuldan sıkılır?

 

ARAŞTIRMACI

Salı günü Allianz Türkiye’nin misafiri olarak Türkiye’ye gelen Prof. Todd Kashdan’ı dinledim. Todd’un “Merak” adlı kitabını okumuş ve çok etkilenmiştim.

Allianz Türkiye’nin Kurumsal İletişim Başkanı Fatmanur Erdoğan da en az biz araştırmacılar kadar kitap okuyan entelektüel bir profesyonel.

Hatta “Beyaz Yakalı Girişimci” adlı kitabı da var.

Fatmanur, Todd ve ben akşam uzun uzun merak ve duygular üzerine sohbet ettik.

 

MERAK ARAŞTIRMALARI

Prof. Todd anlatıyor.

Beynimiz keyifli bir şeye ulaşmadan önce dopamin salgılıyor. Dopamin salgılatan bir mekanizma daha var: beklenmedik (olumlu) olaylar.

O zaman insanların beklenmedik olumlu olaylarla karşılaşması ve hayattan keyif alması için sürekli “keşif” süreci içinde olması gerekiyor.

Keşfi ateşleyen mekanizma da “merak”. O zaman biz, çocuklarda ne kadar merak duygusu uyandırsak; onlar da keşfetmeye ve öğrenmeye o kadar meyilli olur ve hayattan o kadar keyif alır. Bu tespit araştırmalarla da sabit.

 

ARAŞTIRMA

Bir araştırmada insanlara küçük hediyeler veriyorlar. Bir gruba hediye “Gülme Vakfı”ndan diyorlar, bir gruba kimden geldiğini söylemiyorlar.

Kimden geldiğini bilmeyenler daha mutlu olduğunu söylüyor. Neden? Merak duygusu olduğu için.

Merak duygusu olanlar daha fazla anlık keyif yaşamanın yanı sıra, daha mutlu bir yaşam da sürüyor. Neden?

 

MUTLULUK ve MERAK

Gallup, geçenlerde olumlu duygular araştırmasının sonuçlarını açıkladı. Türkiye dünyada olumlu duyguları en az yaşayan üçüncü ülke. Yanlış okumadınız. Şu anda iç savaş yaşayan ülkelerdeki insanlar bile bizden daha çok olumlu duygu yaşıyor.

(Araştırmayı ekteki linkten okuyabilirsiniz.
http://www.gallup.com/poll/182009/mood-world-upbeat-international-happiness-day.aspx)

Mutluluk ile merak arasında büyük korelasyon var. Örneğin, Gallup araştırmasındaki sorulardan bir tanesi “Dün yeni bir şey öğrendiniz mi?” sorusu.

Türk insanı buna genelde “hayır” yanıtını veriyor. Çünkü merak olmayınca doğal olarak öğrenme de olmuyor.

Öğrenmenin ve keşfin olmadığı yerde mutluluk da olmuyor.

 

İLİŞKİLER ve MERAK

Merak öğrenmeyi arttırdığı için mutluluğu arttırıyor. Ama başka bir şekilde de mutluluğa katkısı var.

Mutlu insanların en önemli özelliği ilişkilerinin iyi olması. Sizce merak duygusu olmayan bir insanın ilişkileri nasıl olur?

Merak etmeyen insan karşısındakini dinlemiyor ve ona soru sormuyor.

İlişkileri daha yüzeysel oluyor.

Merak eden insan karşı tarafı gerçekten anlamak için dinliyor. İlişkileri güçleniyor.

Merak duygusu gelişmiş insanlar en bilindik şeylere bile farklı açıdan bakıp, yeni bir şey öğrenebiliyor. Böylece yaşamları sıkıcı olmuyor ve monotonluktan kurtuluyor.

 

KEYİFLİ YAŞAM ve MUTLULUK

Kısacası, merak eden insan keyifli ve mutlu bir yaşam sürüyor. Sizce okullar merak duygusunu geliştiriyor mu? Kesinlikle hayır.

Çocuklara okulda keşfetme ortamı sunulmuyor. Sadece oturup dinliyorlar.
Bundan dolayı çocuklar okuldan keyif almıyor ve sıkılıyor.

Bunu düzeltmek için çocuklar, okullarda kendi deneylerini tasarlamalı, kendi sorularına yanıtlar aramalı ve sürekli keşfetme sürecinde olmalı.

Ancak o durumda mutlu çocuklar ve mutlu bireyler yetiştirebiliriz.

 

NOT: Prof. Todd’un duygularla ilgili başka önemli araştırmaları da var. Onları da başka yazıda ele alacağım.

 

28 Mayıs 2015

Görüntüleme: 151
çocukdopamininsankeşifmerakmutluluk
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ağustos 2019
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Pınar Gültekin
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Nisan 2021
    P S Ç P C C P
    « Mar    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ağustos 2019
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.