• Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Çocuğunuzu nasıl tanırsınız?
13 Ağustos 2019

Birçok veli bana çocuklarıyla ilgili sorular soruyor.

Ben de onlara; aileyi, çocuğu ve dinamikleri anlamak için bazı sorular soruyorum. Örneğin, “Çocuğunuzun güçlü yanı ne”, “Çocuğunuz neyi yaparken mutlu oluyor” veya “Çocuğunuzun en büyük korkusu ne” diye soruyorum.

Bu sorulara maalesef çocuğu zaman kesin yanıtlar gelmiyor ama çocuğun sevdiği ve sevmediği yemekleri sorunca, kesin yanıtlar alabiliyorum.

Acaba neden ilk sorularıma kesin yanıtlar alamıyorum da yemek sorularına kesin yanıtlar alabiliyorum? Ben bir kişi hakkında ne bilirsem, onu yakından tanımış olurum? “Ben bu kişiyi tanıyorum” dediğimiz zaman, gerçekte ne kastediyoruz acaba?

 

KİŞİSEL ÖZELLİKLER

Northwestern Üniversitesinden Prof. Dan McAdams’a göre tanımanın üç basamağı var.Tanımanın en alt ve basit seviyesinde ‘kişisel özellikler’ var. Bu seviyede kişinin sadece ‘kişisel özelliklerini’ biliriz.

Sosyal, hareketli, duygusal, komik, içine kapalı, öfkeli gibi sıfatları kullanarak insanları tanımlayabiliriz.

“Ela’yı tanıyorum, çok duyarlı bir çocuk.”

“Fatma’yı tanıyorum, çok iyi niyetli bir insan” gibi…

(İnsanı tanımlayan 4500 tane sıfat varmış bu arada)

Bu özellikleri bilmek kolaydır çünkü gözlemlenebilir. Çocuğun patatesini sevdiğini bilmek kolaydır çünkü gözlemlenebilir.

Ama bir kişinin kişisel özelliklerini veya tercihlerini bilmek, tanımanın sadece ilk adımı. Yeterli değil.

 

KİŞİSEL DÜNYA

Bir kişiyi daha derinden tanımak için o kişinin ‘kişisel dünyasını’ da bilmek gerekiyor. Bu da ikinci basamak.

Mesela yüzleşemediği en büyük korkusu ne? Neden ders çalışmıyor acaba? Neden bilgisayarda çok zaman harcıyor? Hayatında ne yapmak istiyor? Kim gibi olmak istiyor? Utanç duygusu var mı? Pişmanlıkları var mı hiç? İçinde ne tür fırtınalar esiyor? Üzülünce veya öfkelenince, bu duyguyu nasıl yönetiyor?

En önemli değeri ne? 10 yıl içinde ne başarmak istiyor? Diğer insanların hayatında nasıl bir etki yaratmak istiyor?

Birçok öğretmen öğrencisini bu anlamda tanımıyor. Birçok yönetici çalışanını tanımıyor. Birçok aile çocuğunu tanımıyor. Birçok kişi, eşini tanımıyor.

Durum böyle olunca aralarında sağlıklı ve güvene dayalı bir ilişki kurulamıyor.

 

HİKÂYE

Tanımanın bir üst seviyesi daha var. Bu da üçüncü seviye.

Bir kişiyi tamamen tanıyorum demek, onun hikâyesini ve hikâyelerini bilmeyi gerektiriyor.

Sürekli ne tür hikâyeler anlatıyor? Hikâyelerde ve dolayısıyla hayatında bir bütünlük ve anlam var mı? Olaylara yüklediği anlamlar benzer mi?

Hayat ayrı ayrı oluşan olaylardan ibaret değil. Hayat, olaylara karşı bizim verdiğimiz tepkilerin bir bütünü. Kişinin hayatındaki bu bütünlük ne?

Dikkat edin; bazıları sürekli kahramanlık hikâyeleri anlatır, bazıları kurban hikâyeleri. Bazıları zenginlik hikâyeleri anlatır, bazıları başarı. Bunları neden anlatır? Neler olmuştur hayatında?

Siz de bu bayram sevdiklerinizle bu üç seviyede tanışın. Onların hikâyelerini öğrenin. Çoğu zaman bildiğimizi zannederiz ama asıl hikâyeleri aslında bilmeyiz. Kardeşinizle, annenizle, babanızla, eşinizle, çocuğunuzla, sevgilinizle tanışın.

Zaten ‘hikâyesini bilip de sevmeyeceğiniz’ kimse yoktur.

 

ÇOCUĞUNUZUN HİKÂYESİ NE?

Çocukları üçüncü seviyede tanımak, yetişkinleri tanımaktan zor olabilir. Çünkü çocuklarda, yetişkinlerde olduğu gibi daha bütüncül bir hikâye oluşmamış olabilir ama küçük hikâyeler ve anlam yüklemeler mutlaka olacaktır.

Aile bunları anlamaya çalışırsa, çocuğunu üçüncü seviyede tanımaya başlar.

Diyelim ki erkek çocuk annesine, “Ben anne olmak istiyorum” dedi. Anne ne yaparsa çocuğunu tanımaya başlar?

Anne, “Erkekler anne olamaz” deyip açıklama yaparsa, çocuğunu tanımamış olur. Ama anne “Neden anne olmak istiyorsun” diye sorarsa, yani çocuğun hikâyesini anlamaya çalışırsa, çocuğunu tanımaya başlar. Çocuk şunları söyleyebilir.

“Anne olursam, ben de istediklerimi yapabilirim.”

“Anne olursam, ben de dışarıda çalışırım.”

“Anne olursam, ben de istediklerimi alırım.”

Anne çocuğuna daha da çok soru sorarsa, bu cümlelerin altındaki hikâyeyi anlamaya başlar. Çocuk kendini ‘güçsüz’ veya ‘yetersiz’ hissediyor olabilir, çocukta ‘fakirlik duygusu’ oluşmuş ve para kazanmayı istiyor olabilir, çocuk dışarıda yeteri kadar oyun oynamamış olabilir. Çocuk anne olursa, bunları yapabileceğini düşünüyor.

Anne bunları anlamadan açıklama yaparsa, çocuğunun endişelerini anlamamış ve dolayısıyla onu tanımamış olur.

Ama cümlelerin arkasındaki hikâyeyi anlarsa, çocuğunu yetersiz veya güçsüz hissettiren şeyleri bularak ve onları değiştirerek, onunla ilişkisini güçlendirir ve çocuğun birey olarak büyümesine yardımcı olur.

Bu durumda hem sağlıklı hem de mutlu ilişkiler yaşanır.

 

16 Haziran 2018

Görüntüleme: 197
annebabaçocukdünyakişiselliközellik
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ağustos 2019
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Oyun çocukları nasıl etkiler?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Pınar Gültekin
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
    • Oyun çocukları nasıl etkiler?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Ocak 2021
    P S Ç P C C P
    « Tem    
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ağustos 2019
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.