• Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
‘Ben Dili’ kullanmanın gerçek sebebi nedir?
7 Ağustos 2019

‘Ben dili’nin zararlarını daha önce yazmıştım.

(O yazıları buradan okuyabilirsiniz. http://ozgurbolat.com.tr/ben-dili-iletisimi-cocuklara-nasil-zarar-veriyor/  http://ozgurbolat.com.tr/ben-dili-empati-kurmayi-ogretir-mi/)

Ben dili; ‘benim duygularım sana bağlı’ mesajı verdiği için, karşıdaki insanda değersizlik duygusu yaratır, demiştim. Ama asıl kritik soruyu sormadık.

Bir insan neden ‘ben dili’ kullanır? Bunun altında yatan temel sorun gerçekte nedir?

 

BEN DİLİ KULLANIMI

Öğretmen, çocuklara “Ses çıkartıyorsunuz. Dikkatim dağılıyor. Üzülüyorum.” diyor.

Anne çocuğuna “Yemeğini ye. Yemekler israf olacak / güçsüz kalacaksın. Bak üzülüyorum!” diyor.

GİZLİ İHTİYAÇ

Aslında, tüm bu ‘ben dili’ ifadelerinde; kişi gerçek ihtiyacını gizler.

Öğretmen üzülüyor çünkü otorite kurma ihtiyacı var ve sınıfta bunu karşılayamıyor.

Anne üzülüyor çünkü anne olarak başarısız olacağından korkuyor veya yemek yapmak için gösterdiği emeğe saygı gösterilmediğini düşünüyor.

Bu durumda çocuğun da şunları söyleme hakkı vardır.

 

ÇOCUĞUNUN İHTİYACI

“Öğretmenim, çok kötü ders işliyorsun / ilgimizi ve hızımızı dikkate almıyorsun. Sıkılıyoruz. Kızıyoruz.”

“Anne, tercih etmediğim yemekleri yapıyorsun / bana uygun olmayan zamanda yemek yememi istiyorsun / yemek saati belli olmadığı için önceden ben bir şeyler atıştırıyorum. Benim kararlarıma güvenmiyorsun. Baskı altında hissediyorum. Üzülüyorum.”

İnsanların kendi ihtiyaçlarını karşıya yükleme hakkı yoktur. Siz kendi ihtiyacınızı karşınızdakine yüklerseniz, karşıdaki kişiye de aynı hakkı vermiş olursunuz. Bu sebeple de ilişki bozulur.

Peki, ‘ben dili’ gerçek ihtiyacı gizliyorsa, insanlar neden ihtiyaçlarını direkt söylemez?

REDDEDİLME KORKUSU

Bir kişinin karşısındaki kişiyle arasında sevgi ilişkisi yoksa ya da o kişide değersizlik duygusu varsa, kişi gerçek ihtiyacını söylerse, reddedilmekten korkar.

Direkt ihtiyacı söylemek, bir nevi itiraftır. Kendini açığa çıkarmış olur. Reddedilme riski artar. Kişi direkt iletişim kurarak bu riski almak istemez.

Öğretmen, “Otorite kurma ihtiyacım var.” Demekte zorlanır.

Bu durumda direkt söylemektense, farklı yollardan söyler.

Örneğin, suçlar (Şımarıksın. Saygısızsın.), kızar (Sessiz olun! Yemeğini ye!), eleştirir (Bu sınıfın/odanın hali ne? Bu yemek neden yenmedi?), şaka yoluyla ifade eder veya ‘ben dili’ni kullanır.

Aslında hepsinin özünde de gerçek ihtiyacı gizlemek vardır.

OLUMSUZ DUYGULARIN İŞLEVİ

Peki, kişi neden gerçek ihtiyacını gizlemenin ve onun yerine dolaylı söylemlerin (suçlama, eleştiri, ben dili) işe yarayacağını düşünür?

Çünkü karşı tarafta suçluluk duygusu veya korku oluşturmak ister.

Aileler, bazen gizli psikolojik kontrol yöntemleriyle çocuklarında suçluluk duygusu oluşturur.

Çocuk da o duygudan kurtulmak için ailenin istediğini yapar.

DİREKT İLETİŞİM

Kısacası, en sağlıklı iletişim yöntemi direkt ihtiyacını söylemektir. Ama insanlar kendilerini açmak ve dolayısıyla reddedilmekten korktuğu için ihtiyaçlarını dolaylı yoldan ya da gizli şekilde söylerler.

‘Ben dili’ de bu yöntemlerden bir tanesidir.

Kişiler duygularını söylemelidir, ama kaynağının karşısındaki kişi değil, kendisi olduğunu bilerek.

Ancak o zaman sağlıklı ilişkiler kurulabilir.

 

12 Mayıs 2016

Görüntüleme: 189
ailebençocukdiliihtiyaçilgikorkureddedilme
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ağustos 2019
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Oyun çocukları nasıl etkiler?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Pınar Gültekin
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
    • Oyun çocukları nasıl etkiler?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Ocak 2021
    P S Ç P C C P
    « Tem    
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ağustos 2019
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Köşe Yazıları
  • Anne Baba Okulu
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.