• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Başarılı insanlar neden bahane üretir?
1 Ağustos 2019

Bir şirkette üst düzey kişilerle çalıştay yapıyoruz. Bir sorun var.

Ama hiçbir yönetici sorunun sorumluluğunu almıyor. Herkes sorunu dışarıda arıyor. Acaba bu başarılı insanların bir özelliği midir?

 

ARAŞTIRMA

Pennsylvania Üniversitesi’nden Prof. Martin Seligman asker yetiştirme programına kabul edilen kişilere iyimserlik ölçeği uyguluyor.

Sonuçlara göre kimin başarılı, kimin başarısız olacağını büyük yüzdeyle tahmin ediyor. Neye bakıyor?

Kişinin iyi ve kötü durumları nasıl açıkladığına.

 

İYİMSER İNSAN

İyimser insanlar, kötü durumların sebeplerini kendi dışındaki etkenlere, iyi durumların sebeplerini kendilerine addediyor.

Örneğin, bir proje başarısız olduğunda, “Yönetici iyi yönetemedi.” Ama proje başarılı olduğunda ise “Çok çalıştım.” diyor.

 

KÖTÜMSER İNSANLAR

Kötümser insanlarda ise durum tam tersi. İyi durumları dış faktörlere, kötü durumları kendilerine bağlıyor.

Örneğin, proje başarılı olunca; “Ekip iyiydi.” diyor. Ama proje başarısız olunca; “Bu konuda beceriksizim.” diyor.

Bunun altında da değersizlik duygusu yatıyor.

Dolayısıyla iyimser insanlar başarısızlık durumunda suçu dışarıda arayarak, öz güvenini koruyor ve umutsuzluğa düşmüyor.

Yoluna devam ediyor. Bu durumda da başarılı oluyor. Karamsarlar ümitsizliğe düşüp denemeyi bırakıyor.

 

BAHANE BULMA

Ama aynı mekanizma başka bir sorunu da ortaya çıkarıyor.

Bu kişiler başarısızlık durumunda sorunu dışarıda gördüğü için, başka kişileri suçlama eğilimi gösteriyor. Diğer insanları eleştiriyor. Başarısızlığa bahane buluyor. Ekipte moraller düşüyor.

 

EGO ve BAHANE BULMA

Bu kişilerin bahane bulmasının bir sebebi daha var.

Başarılı insanlar başardıkça kendilerinde bir üstünlük duygusu oluşuyor. (Üstünlük duygusu sonuç değil sebep de olabilir.).

Buna narsisizm ya da ego da diyebiliriz.

Başarılarıyla kabul görenlerin başarısızlık durumunda yaptıkları ilk iş, egolarını korumak oluyor. Hatayı dışarıda arıyor.

 

GELİŞİM ve FARKINDALIK

Peki, bahane bulup, kendi hatasını sorgulamayan biri nasıl gelişebilir?

Bilinç düzeyi düşük olanlar, maalesef çok gelişemiyor.

Çünkü kör noktalarını asla öğrenemiyor.

Yıllardır aynı pozisyonda çalışan ve asla üst düzey yönetici olamaz dedikleriniz, işte bu kişiler.

 

SORUMLULUK VE GELİŞİM

Bilinç düzeyi yüksek olanlar ilginç bir mekanizma kullanıyor.

Bu kişilerin kendilerini öğrenmeye açtığı anlar ile kapadığı anlar farklı oluyor.

Bir işi başarmak için öğrenme sürecine giriyor ama iş olumsuz bitince, öğrenmeyi durdurup kendilerini korumaya alıyor.

Başarısızlığın duygusal tahribatı geçtikten sonra, tekrar öğrenme sürecine giriyor. Yani, egolarını korudukları anlar ile öğrenme sürecinde oldukları an farklı oluyor.

Peki, her başarılı insan böyle mi? Çoğu böyle ama hepsi değil.

 

NE YAPMALI?

Jim Collins’in “Good to Great” kitabında anlattığı gibi, başarısızlık durumunda da tüm sorumluluğu alan başarılı kişiler, gerçek bir lider oluyor. Kim bu kişiler?

Hata yaptıklarında değersiz hissetmeyen ve egolarını korumak zorunda hissetmeyen kişiler. Onlar başarılarıyla değil, benlikleriyle kabul gördüğünü düşünüyor.

Collins bu kişilerden çok az var diyor, ama son 70 yılda ayakta duran şirketlerin yöneticileri hep bu iç referanslı liderlerden oluşuyor.

 

LİDERLİK MÜMKÜN

Sonuç olarak, iyimser ve egoları yüksek olanlar başarılı oluyor. Ama aynı zamanda bu kişiler bahane de üretiyor ve diğer insanları eleştiriyor.

Ama başarılarıyla kabul görmeyen kişiler gerçek lider oluyor. Çünkü hatalarını görüyor, kabul ediyor ve gelişiyor. Diğer insanları suçlamıyor. Tam tersi onlara örnek oluyor ve onları geliştiriyor.

Bu liderlerin sayısı az ama hem başarılı hem de böyle bir lider olmak mümkün.

 

25 Eylül 2014

başarıekipgelişimliderliksorumluluk
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Neden çocuklara başarısız olma hakkı verilmeli?
13 Ağustos 2019
Sınav kaygısı nasıl yenilir?  
13 Ağustos 2019
Merak ne zaman sağlıklıdır?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Temmuz 2022
    P S Ç P C C P
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.