• Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
  • SOSYAL MEDYA

  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
Aileler neden çocuğuna müdahale etmemeli?
13 Ağustos 2019

Çok sevinçlisiniz, çünkü çocuğunuzun sahnede performansını izleyeceksiniz.

Sizin orada bulunarak onu desteklemeniz ve o anı paylaşmanız çok kıymetli. Ama o da ne? Çocuğunuz size bakınca heyecandan ne yapacağını şaşırıyor ve sahnede tökezliyor.

Sebebini merak ediyorsunuz.

Ama sonra keşfediyorsunuz ki çocuğunuz, siz orada olduğunuz için kaygılanmış ve kötü performans sergilemiş. Aynı etki ise başka çocuklarda olmamış.

Neden bazı aileler çocuklarını izleyince çocuğun performansı artarken, bazı çocukların performansı düşüyor?

 

YARGILAYAN AİLE

Çocuklarını sürekli yargılayan ve eleştiren aileler, çocuklarının performanslarını izledikleri zaman, çocuk ‘olumsuz’ etkileniyor.

Çocuk yargılanmak ve eleştirilmekten korkunca, hata yapmaktan da korkuyor. Dolayısıyla kaygılanıyor. Kaygı da kötü bir performans göstermesine sebebiyet veriyor.

Ama yargılamayan aileler çocuklarının performansını izlediği zaman, çocuk ailesini yanında hissediyor. Bu his de çocuk üzerinde ‘olumlu’ etki yapıyor. Kısacası, müdahale arttıkça, kaygı artar.

Peki aileler neden çocuklarını yargılar?

 

DURUMSAL YARGILAMA

Bu sorunun iki yanıtı var. Birincisi durumla ilgili, ikincisi ise aileyle.

Bir araştırmada 6 yaşındaki çocuklar, aileleriyle beraber bir odaya alınıyor. İki çocuk eşleştiriliyor ama eşleştirmeden önce çocuklar ailelerinin yanında anket dolduruyor.

Araştırmacılar, bir gruba (yargı grubu), “Diğer çocuk, bu anket sonuçlarını okuyacak ve ona göre çocuğunuzu sevip sevmediğine karar verecek” diyor.

Diğer gruba (bilgi grubu) anket doldurtuluyor ama sadece ‘bilgi amaçlı’ deniliyor.

Yargı grubundaki çocuklar anketi aileleriyle doldururken, bazı ebeveynler sürekli müdahale ediyor ve hatta bazıları da çocuğu ‘sevilsin’ diye anketi kendi dolduruyor. Ama bilgi grubundakiler müdahale etmiyor veya çok az müdahale ediyor.

Yani, aileler ortada bir ‘kabul’ veya ‘yargılama’ durumu varsa daha çok müdahaleci oluyor.

Bir de ‘durumlardan’ bağımsız olarak, bazı aileler çocuklarını sürekli yargılıyor.

Daha önce yazdığım gibi, kendindeki boşlukları çocuğuyla doldurmaya çalışan aileler, çocuklar kendilerini en iyi şekilde temsil etsin istiyor. Bundan dolayı da çocuğunu şekillendirmeye çalışıyor ve yargılıyor.

Şimdi asıl konumuza gelelim.

Varkey Vakfı, 29 ülkeden 27 bin aile ile görüşerek bir araştırma yaptı.

Araştırma sonucunda ortaya çıktı ki çocukların ödevlerine yardımcı olmada Türkiye üçüncü sırada. Türk ailesi haftada 9 saat çocuklarının ödevlerine yardımcı oluyor.

 

AİLELER ÖDEVLERE KAÇ SAAT YARDIM EDİYOR

Gözlemlerimden biliyorum ki bazı aileler çocukların ödevlerini bizzat kendisi yapıyor.

Acaba neden bizim aileler çocuklarının ödevlerine bu kadar yardımcı oluyor?

MÜDAHALECİ AİLE

Bu sorunun yanıtı, yukarıda bahsettiğim iki sebeple ilişkili.

Bir tanesi bizim okul sistemimizin çarpıklığı ile ilgili.

Zaten listeye bakınca görüyoruz ki birkaç istisna dışında eğitim sistemi zayıf olan ülkelerde, aileler çocuklarının ödevlerine daha çok yardımcı oluyor.

Bizde ödev çoğu zaman ‘öğrenme’ değil, ‘kontrol’ aracı olarak görülüyor.

Çocuğun ödevle ne kadar öğrendiğine değil, çocuğun ödevi yapıp yapmadığına bakılıyor. Yani ödev, okullarda bir yargılama ve kontrol aracı olarak kullanılıyor. Bu yargılama ortamı da yukarıdaki araştırmanın gösterdiği gibi ailelerin çocuklarının ödevlerine yardım için veya yardım kisvesi altında müdahale etmesine sebebiyet veriyor.

Aile, çocuk okulda ödevden dolayı yargılanıp sınıf içinde rezil olsun istemiyor. Çocuğunu utançtan kurtarmaya çalışıyor.

İkinci sebep de aileyle ilgili.

Çocuğunun kendisini ‘temsil ettiğini’ düşünen aileler, sadece ödev konusunda değil, her konuda çocuğuna müdahale ediyor. Çocuk başarılı olsun ve kendisini en iyi şekilde temsil etsin istiyor.

Çocuğunun başarısızlığını kendi başarısızlığı olarak görüyor.

Bundan dolayı da çocuğunun ödevine müdahale ediyor.

 

NE YAPILMALI?

Bunun da iki çözümü var. Okullarda ödevleri ‘yargılama’ veya ‘kontrol’ aracı olarak değil, ‘öğrenme’ aracı olarak görmeliyiz. Okullardaki yargı ortamı kalkınca, ailelerin çocuklara müdahalesi azalacaktır.

İkinci olarak da müdahaleci ailelerin farkındalık kazanması gerekir. Sürekli çocuğuna müdahale eden aileler, çocuklarının sorumluluk almasını engeller. Dahası, çocuğa “Sen sorunlarla tek başına müdahale edemezsin” mesajı verir. Çocukta güçsüzlük inancı başlar.

Peki ödevlere hiç mi yardımcı olunmamalı?

 

ÖDEVLERE YARDIM

İlk olarak aileler, ödevleri öğrenme aracı olarak görmeye başlamalı. Örneğin, “Ödevin var mı?” veya “Ödevini yaptın mı?” sorusu yerine, “Bu ödevle ne öğreniyorsun?” veya “Öğrenmek istediğin konuyu/yanıtını aradığın soruyu, daha iyi nasıl öğrenebilirsin?” sorularını sormalı.

Bu öğrenme sürecinde, çocuk talep ederse aile yardımcı olabilir. Aslında bu durumda aile çocukla beraber öğrenme sürecine girer. Bir öğrenme yoldaşı olur. Ama birçok veli diyor ki “Ben müdahale etmezsem ödevini yapmıyor?” Burada daha derin bir sorun vardır.

Çocukta öğrenme motivasyonu oluşmamıştır. Okulla işbirliği yapılmalıdır.

Kısacası ödevi bir öğrenme aracı ve çocuğun sorumluluğu olarak görmeliyiz. Bu durumda müdahale etmemeliyiz. Ama öğrenme sürecinde çocuk zorlanıp yardım talep ederse o zaman beraber öğrenme sürecine girerek yardımcı olabiliriz.

 

7 Temmuz 2018

aileçocukmüdahaleyargı
Share

Köşe Yazıları

Özgür Bolat Editör

İLGİLİ YAZILAR

Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
13 Ocak 2021
Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
13 Ağustos 2019
Oyun çocukları nasıl etkiler?
13 Ağustos 2019

Yorum Yaz


Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

  • Site İçi Arama

  • Son Yazılar

    • Dr. Özgür Bolat ile Anne Baba Okulu
    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
    • Pınar Gültekin
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
    • Okullar çocukları neden iş dünyasına hazırlayamıyor?
  • Haber Bülteni

  • SOSYAL MEDYA

  • TAKVİM

    Mayıs 2022
    P S Ç P C C P
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
    « Mar    


  • SOSYAL MEDYA

  • Köşe Yazıları

    • Çocuklara okullarda düşünmeyi nasıl öğretiriz?
      13 Ocak 2021
    • Pınar Gültekin
      22 Temmuz 2020
    • Çocukların okulda neden motivasyonları düşük?
      13 Ağustos 2019

  • Haber Bülteni


  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Anne Baba Okulu
  • Öğretmem Akademisi
  • Seminerler
    • Okul Seminerleri
    • Şirket Seminerleri
  • İletişim
www.veotesi.com © 2016

‘Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinizde çerezler ile toplanan kişisel verileriniz Veri Politikamız-Bilgilendirmelerimiz'de belirtilen amaçlar ve yöntemlerle mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.

Dr. Özgür Bolat
KİŞİSEL VERİ KANUNU KAPSAMINDA BİLGİLENDİRME METNİ

Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. Şirketi olarak, siz değerli müşterilerimiz ve çözüm ortaklarımızın güvenliğini göz önünde bulundurarak, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere, temel hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, kişisel verilerle ilgili düzenlenen "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" hususunda sizi bilgilendirmek istiyoruz.

Amacımız; sizlerin memnuniyeti doğrultusunda, kişisel verilerinizin alınma şekilleri, işlenme amaçları, hukuki nedenleri ve haklarınız konularında sizi en şeffaf şekilde bilgilendirmektir.

Kurumumuza iletmiş olduğunuz veya Kurumumuzun usül ve işlemleri çerçevesinde edinmiş olduğu her türlü kişisel veri ile biyometrik veri, sağlık verisi dahil her türlü özel nitelikli veriniz bakımından (“Veri”), 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) gereğince, Kurumumuz Özgür Bolat Özel Eğitim ve LTD. ŞTİ. ŞİRKETİ Veri Sorumlusu sıfatıyla, kişisel bilgileri kanunda açıklandığı çerçevede; elde edebilecek, kaydedebilecek, depolayabilecek, muhafaza edebilecek, hizmetlerini devam ettirebilmek amacıyla güncelleyebilecek, değiştirebilecek, yeniden düzenleyebilecek, mevzuatın izin verdiği durumlarda ve ölçüde üçüncü kişilere açıklayabilecek, devredebilecek, aktarabilecek, paylaşabilecek, sınıflandırabilecek, anonim hale getirebilecek ve kanunda sayılan diğer şekillerde işleyebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenme amaçları ve hukuki sebepleri; Mevzuat kapsamında faaliyet alanımız kapsamında işlemlerin yerine getirilmesi, yürütülmesi ve geliştirilebilmesi, bu hizmetlere ve ürünlere yönelik tanıtım, pazarlama ve kampanya faaliyetlerinin yapılması, akdettiğiniz ve/veya akdettiğimiz sözleşmelerin gereğinin yerine getirilmesi; istihbarat, bilgi araştırmaları ve kredibilite değerlemelerinin yapılması, planlama, istatistik, müşteri memnuniyeti çalışmaları, güvenliğin sağlanması, otoritelerce öngörülen bilgi saklama, raporlama, bilgilendirme yükümlülüklerine uyulması, tarafınıza daha iyi ve güvenilir hizmet verilebilmesi, tarafınıza uygun hizmetler ve ürünler geliştirilmesi ve bunun kesintisiz olarak sürdürebilmesi amacıyla ve diğer nedenlerle kişisel verileriniz işlenmektedir.

Kişisel verilerin toplanma yöntemi: Kişisel verileriniz, otomatik ya da otomatik olmayan yollarla, yazılı, sözlü ya da elektronik ortamda toplanabilmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçlarla, kişisel verilerin aktarılabileceği kişi/kuruluşlar: Kişisel Verileriniz; Kurumumuzun iştirakleri ve bunların alt kuruluşlarına; çalışanları, şirket görevlileri, hukuk, mali ve vergi danışmanları, denetçileri ve mevzuat hükümlerinin izin verdiği kişi, kurum ve kuruluşlar ile açık rızanızın bulunduğu diğer üçüncü kişilere; aktarılabilecektir.

Kanun’un 11. Maddesi Çerçevesinde Haklarınız; Kurumumuza başvurarak; kişisel verilerinizin a) işlenip işlenmediğini öğrenme, b) kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, c) kişisel verilerinizin işlenme amacını ve amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, ç) kişisel verilerinizin yurt içinde veya yurt dışında aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, d) kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş ise düzeltilmesini isteme, e) Kanun’un 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme, f) kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere yukarıda sayılan (d) ve (e) bentleri uyarınca yapılan işlemlerin bildirilmesini isteme, g) kişisel verilerinizin münhasıran otomatik sistemler ile analiz edilmesi nedeniyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme ve ğ) kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkına sahipsiniz.

Haklarınızın, düzenlemenin yürürlük tarihi olan 07.10.2016 tarihinden itibaren kullanılması mümkün olup, taleplerinizin yerine getirilmesini teminen Kurumumuzca yapılacak masrafları, KVKK’nın “Veri sorumlusuna başvuru” başlıklı 13. maddesinde belirtilen tarifeye göre tarafınızdan talep etme hakkımız saklıdır.